Donderdag is het zover: SPRING gaat weer van start. Het jaarlijkse podiumkunstenfestival presenteert door heel Utrecht negentien producties uit bijna evenveel landen. Theaterkrant.nl vroeg programmeur Rainer Hofmann om ons door het woud aan keuzes te gidsen. Waarom mogen we SPRING 2017 niet missen? 

1. Omdat SPRING kunst toont met zeggingskracht.

‘In Nederland maken sommige makers het graag vooral makkelijk voor het publiek’, meent Hofmann. ‘Na de bezuinigingen op de cultuursector werd door de politiek van hen ook geëist meer toegankelijk te zijn. Maar jonge makers moeten dat niet willen. Ze moeten de noodzaak voelen om iets te zeggen.’ Een Nederlandse maker die dat wel doet is volgens Hofmann Julian Hetzel, werkzaam in Utrecht. Hij staat op het festival met Schuldfabrik, ‘een installatieroute vanuit een zeepwinkel, over financiële en morele schuld en de kloof tussen arme en rijke landen’.

2. Omdat kunst de meest onafhankelijke blik op de wereld biedt.

Op SPRING is theater te zien uit Europa, Argentinië, Indonesië, Brazilië, Kaapverdië, Marokko, Indonesië en Singapore. ‘De waarde van die blikken uit de hele wereld is dat elke maker een andere culturele opvoeding heeft gehad, wat resulteert in verschillende perspectieven op hetzelfde thema’, aldus Hofmann. ‘Kunst biedt daarbij ook nog eens een redelijk onafhankelijke blik op de wereld. Kunstenaars kunnen makkelijker zeggen wat zij willen dan bijvoorbeeld politici of grote bedrijven, omdat ze vrijer van commerciële of politieke interesses zijn.’ Als voorbeeld noemt Hofmann Specific place needs specific dance van Tian Rotteveel en Darlane Litaay. De voorstelling is een soort blind date tussen twee choreografen, waarbij de één afkomstig is uit Papua-Indonesië en de ander uit Nederland. ‘De vraag is hierin: hoe kijken we naar elkaars wereld?’

3. Omdat SPRING voor nieuwsgierige mensen is.

Bij de voorstelling Hear van Yoann Durant en Benjamin Vandewalle wordt de toeschouwer geblinddoekt. Door het wegnemen van visuele prikkels, worden de andere zintuigen extra alert. De geluidschoreografie helpt volgens Hoffman om een meer open en nieuwsgierige houding aan te nemen. Goede kunst communiceert volgens hem altijd met de toeschouwer. ‘Sommige mensen moeten dat ontdekken en staan er niet direct open voor. Maar als je geen open houding hebt, wil je alleen je eigen wereldbeeld bevestigd zien. Dan heb je niets aan kunst.’

4. Omdat je ook naar SPRING kunt gaan als je blut bent.

Er zijn twee redenen waarom je de voorstelling Corbeaux van de Marokkaanse choreografe Bouchra Ouizguen kunt gaan zien. Het kan zijn dat je geïnteresseerd bent in de positie van vrouwen in de openbare ruimte. Corbeaux onderzoekt namelijk de zichtbaarheid van (islamitische) vrouwen in de publieke ruimte door met vijftien Utrechtse en tien uit Marokko afkomstige vrouwen een voorstelling te maken op Utrecht Science Park / De Uithof, Winkelcentrum Kanaleneiland en de Stadhuisbrug. Het moet een ‘manifestatie van vrouwelijke kracht’ worden. Het kan ook zijn dat je houdt van alles wat gratis is. Dan is deze voorstelling sowieso een aanrader.

5. Omdat Hofmann ook een persoonlijke favoriet heeft.

Een programmeur vindt natuurlijk alle voorstellingen op zijn festival een aanrader. Maar als hij er toch één moet kiezen, is het de dans- en muziektheatervoorstelling Bacchae – Prelude to a Purge van Marlene Monteiro Freitas. ‘Freitas heeft een eigen, hedendaagse interpretatie op het eeuwenoude onderwerp van lust versus ratio. Die communiceert ze middels een unieke stijl en bewegingstaal.’ Theaterkrantrecensent Moos van den Broek zag de voorstelling al op Kunstenfestivaldesarts in Brussel en gaf vier sterren.

Van donderdag 18 t/m zaterdag 27 mei 2017 vindt de vijfde editie van SPRING plaats.

Foto: Bacchae van Marlene Monteiro Freitas – Filipe Ferreira