In ieder geval tot en met vrijdag blijven de theaters gesloten voor publiek. Ook het online aanbod is inmiddels beperkt, maar er is zeker nog theater te zien en te horen. Theaterkrant verzamelde tien tips voor deze (laatste?) stille week.

Rayens Review van Rayen Panday (livestream)
In een eenmalige online-uitzending bespreekt cabaretier Rayen Panday met humor en persoonlijke anekdotes de tentoonstelling De aardappeleters: misser of meesterwerk? in het Van Gogh Museum, een ode aan het schilderij dat Vincent van Gogh in 1885 schilderde in het Brabantse Nuenen. Met samensteller Bregje Gerritse praat Panday over de maandenlange voorbereidingen van de schilder en hoe hij het échte leven wilde laten zien. Met ruimte voor de meest prangende vragen van het publiek.
11 januari om 20.30 uur. Aanmelden via de website van het museum. Pay what you want.

Peuterpersconferentie (3+) van Maas theater en dans (registratie)
Op 8 januari organiseerde Maas de eerste echte Peuterpersconferentie, een speciale spin-off van hun (uitgestelde) voorstelling BullyBully. In een theatrale livestream (die met ruim tien minuten korter duurt dan een gemiddeld antwoord van voormalig VWS-minister Hugo de Jonge) persifleerde het gezelschap de inmiddels voorspelbare rijgdraad aan persconferenties die ons land al bijna twee jaar in zijn greep houdt. Op 11 januari zendt het gezelschap een herhaling uit.
11 januari om 19.00 uur. Reserveren via de website van Maas. Gratis.

Toneelgroep Maastricht Draait Door (films)
Toneelgroep Maastricht biedt op zijn website twee films aan die geproduceerd zijn tijdens de eerste lockdown in maart 2020: de documentaire Jungfrau met Wim Opbrouck, Wilfried de Jong en Toine Heijmans en de korte film Happy Healing met onder anderen Michel Sluysmans, Romy Roelofsen en Huub Stapel, in een regie van Servé Hermans.
Tot en met 14 januari op toneelgroepmaastricht.nl. Gratis.

Lampje (8+) van Maas theater en dans (livestream)
Moniek Merkx maakte in 2019 een theaterbewerking van Lampje, het succesvolle jeugdboek van Annet Schaap dat euforische recensies kreeg en vier boekenprijzen won waaronder de Gouden Griffel. In maart 2020 kwam de tournee echter abrupt tot een einde door de eerste lockdown en ook de reprisetournee van dit seizoen valt deels in duigen. Voor alle kinderen die Lampje niet willen missen, speelt Maas de hele voorstelling op livestream.
15 januari om 19.30 uur. Reserveren via de website van Maas. € 7,50 per huishouden.

ScapinoStreamt (registraties)
Scapino Streamt is het streaming platform van Scapino Ballet Rotterdam, Nederlands oudste dansgezelschap (opgericht in 1945) en stadsdansgezelschap van Rotterdam. Via de site is het mogelijk on-demand avondvullende voorstellingen en korte dansstukken van jong talent te bekijken. De voorstellingen worden voorzien van extra informatie via interviews met de makers. Tip: recentelijk is The Great Bean toegevoegd, waarvoor choreograaf Ed Wubbe zich liet inspireren door het variété en de magie op het circuspodium.
streaming.scapinoballet.nl. € 1,99 (korte dansfilms) of € 4,99 (volledige voorstellingen).

Crazy Days – Le nozze di Figaro van Sanne Rovers en Nationale Opera & Ballet (documentaire en registratie)
Het is herfst 2020. Vanuit de VS, Armenië, Italië en Moldavië arriveert de cast voor repetities van Le nozze di Figaro bij de Nationale Opera & Ballet. Eenmaal aan het werk volgen de coronamaatregelen elkaar snel op waardoor onzeker wordt of de geplande voorstellingen door kunnen gaan. Regisseur Sanne Rovers filmde deze snelkookpan van grootse emoties, bijzondere verhalen, harde beslissingen en mooie muziek.
De documentaire is gratis terug te kijken via NPO StartDe registratie van de uiteindelijke opvoering is voor € 3,99 te zien op Cultuurticket.

Wij zijn kunstenaar van De Makers Podcast en het VriendenLoterij Fonds (podcast)
‘Wij zijn kunstenaar’ is een zesdelige podcastserie over hoe kunst kan zorgen voor verandering. Dide Vonk spreekt met verschillende makers die manieren zoeken om mensen bij hun projecten te betrekken en hun blik te verruimen. De vijfde aflevering is net uit. Vonk spreekt met Mohamed Yusuf Boss, Abdifatah Mohamed en Sakaria Ahmed over opgroeien tussen twee culturen.
Te beluisteren via de bekende podcastplayers, zoals Spotify, Apple Podcast en Google Podcasts, en via de website van het VriendenLoterij Fonds.

2turvenhoog sessies (podcast)
Elke twee weken gaat theatermaker Simone de Jong in gesprek met mensen die maken voor of werken in de omgeving van het jonge kind. In de podcast delen zij hun fascinatie en inspiratie voor deze bijzondere doelgroep. Onder meer Joke van Leeuwen, Lieke Benders, het Berlijnse gezelschap Florschütz & Döhnert, Moniek Smeets en Ingrid Wolff delen hun expertise.
Te beluisteren via Spotify of Soundcloud.

Gijsbreght van Aemstel van Theater Kwast (hoorspel)
Op 3 januari 1638 opende de eerste Amsterdamse Schouwburg op de Keizersgracht haar poorten, met de première van Vondels Gijsbreght van Aemstel. In 1772 brandde deze Schouwburg volledig af. Alleen de toegangspoort en enkele interieurresten bleven bewaard. Tegenwoordig huist hier Hotel The Dylan. Vanaf deze ‘mythische geboortegrond van dit Nederlandse stuk der stukken’ nam Theater Kwast een lockdown-editie van de Gijsbreght op. Een hoorspel met Bert Apeldoorn, Florus van Rooijen, Imre Besanger, Marius Bruijn, Marloes Verheijen en Merel Hutten.
Tm 14 jan te beluisteren via dylanamsterdam.com.

Ik hoop op zegen van Collectief BLAUWDRUK (hoorspel)
Ook collectief BLAUWDRUK houdt de Nieuwjaarstraditie in leven. In samenwerking met Theater Bellevue maakte het collectief een luisterspel van zijn eerste voorstelling Ik hoop op zegen, die een radicale bewerking van de Gijsbrecht was. Een extra podcastaflevering gaat in op het maken van deze bewerking en hun collectieve werkwijze.
Te beluisteren via Soundcloud