Schitterende voorstellig zondag 9 februari gezien. Jammer dat de volumeknop door de geluidstechnicus niet goed beheerst werd wat regelmatig tot geluidsvervorming leidde en hierdoor slecht verstaanbaar.
Ik ben er vanmiddag geweest naar deze voorstelling ”ge-ni-aal.” Het was een top voorstelling, Veel lachen maar ook serieuze onderwerpen. Maar een top middag gehad!
Omdat ik vind dat deze voorstelling geen staande ovatie verdiende in de stadsschouwburg Utrecht op 7 februari jl.
De familie Peeters belichaamt familie DeMeester, maar spelen toch ook zichzelf in dit “onderzoek.” De focus is voor mij onhelder. Want als het een nabootsing is van de feiten zoals we ze kennen van de tragedie in Calais in 2007, waarom moet dit dan dunnetjes worden overgedaan op het toneel? Ik had het interessanter gevonden te kennen te nemen van de laatste avond van de familie Peeters. Die verwachting wordt ook gewekt als de dochter bij aanvang zegt dat het gezin daarover heeft nagedacht tijdens hun onderzoek.
“De wereld is kapot”, maar daar tegenover staat wel een opsomming van dingen waarvan de gezinsleden zeggen te houden: het lampje van de tandenborstel, het getrippel van de honden op het parket. Voor mij geeft de klimaatcatastrofe in deze context, die slechts summier wordt aangestipt, echt onvoldoende bodem voor een zelfgekozen levensbeëindiging.
Hoe zit het bovendien met de relevantie van de aanwezigheid van de twee dochters waarvan er bij een overduidelijk op het gezicht staat geschreven dat zij niet op het toneel wil staan?
Terwijl An Miller een Griekse tragedie speelt, hangt het verhaal aaneen van clichés en open deuren. “Heb je aan het gas gedacht? Het water? De electriciteit?” Het ontbreken van drama, (alles speelt zich af in de denkwereld’- blijft onuitgesproken), en de zware muziek maken het geheel slepend.
Tot slot pik ik het niet dat je als gezin je laatste avond doorbrengt door te zwelgen in zelfmedelijden zonder ook maar een greintje twijfel of verscheurdheid. Ook niet als alles al is besproken en de knoop is doorgehakt.
In tegenstelling tot alle andere commentaren vond ik het wel grappig. Was zeker geen hoogstandje en ook niet wat we ervan hadden verwacht maar het was ok.
Ik vond de voorstelling nogal heftig ,dat over borst kanker gespeeld wordt ,dat verwacht je niet als je naar een gezellige avond gaat .ik zat met mijn vriendin die dit getroffen heeft ,het was nogal pijnlijk ,jammer
Ik had willen reageren op Jonas, maar Paul verwoordt precies wat ik wilde zeggen. De Theaterkrant neemt elk genre serieus, en “dit” of “dat soort” voorstellingen lijkt mee een vreemd onderscheid. Tenzij Jonas bedoelt dat musical niet serieus te nemen valt natuurlijk. In dat geval is het nog veel kwalijker.
Ik heb een vraag omtrent de cabaretgroep Vrouw Holland,ik was nl. op zoek en zag dat deze groep in 2018 gestopt was ,zijn er dvd s waar de hele opname van alle voorstellingen te koop zijn .?
Wat toevallig Viktor, mijn dochter van zes zei dat ook. Niet met dezelfde woorden, maar ze had echt wel een paar vragen over het verhaal. Vandaar dit zinnetje in deze recensie.
Wat bedoel je met ‘dit soort voorstellingen’? Ik ben er heel blij mee dat Theaterkrant zich richt op de volle breedte van het theateraanbod. Daar horen ook entertainende musicals en shows bij. Net zo goed als bij dans en toneel zitten daar geslaagd en minder geslaagde producties bij. Ik zou niet weten waarom Theaterkrant een onderscheid moet maken tussen ‘dit soort’ en ‘dat soort’ voorstellingen. Die tijd is geweest!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Kester Freriks op Leven zonder Sartre
Van Judy Lijdsman op Leven zonder Sartre
Van Dirk Marinus op Anastasia
Van Thea Derks op Frida
Van Pieter op Frida
Van Jimmy op De Alex Klaasen Revue - Showponies 2
Van Quinten Langes op Familie
Van Edje op Waar was ik?
Van Bonjour op Spetterende Letteren
Van Robert op The Great Wonder
Van Sara van der Kooi op Het laatste koekje (3+)
Van Gerrit op Sorry baby
Van Karin op Mijn man begrijpt me niet
Van Jose Gademan op Opvliegers 5: Op safari
Van Louis van Beek op Verliefd op Ibiza
Van Viktor Griffioen op Het laatste koekje (3+)
Van Rini Schildkamp op Vrouw Holland stopt na twintig jaar
Van Sara van der Kooi op Het laatste koekje (3+)
Van Jella op Deep ocean
Van Paul op Verliefd op Ibiza