Alle reacties

  • Avatar

    Van Uma op The Returned

    Ha Devika,

    Bedankt voor de opheldering!

    Ik ben nog steeds van mening dat er weinig aandacht is voor de thema’s en symboliek van de voorstelling. Het feit dat de voorstelling speelt met Hollywood-achtige stijlfiguren die juist een diepe betekenis hebben.

    Ik had graag meer gelezen over de representatie van vrouwelijkheid en depressie in deze voorstelling. Ik vond het zelf een verademing dat de vrouwen in deze voorstelling gelaagd waren, een tikkeltje mislukt – maar zich dat niet (zoals dat vaak wel gebeurd) uit in seksuele escapades, maar juist in een obsessieve zoektocht naar meer. Ik was erg benieuwd hoe juist iemand met de juiste achtergrond dat kon plaatsen binnen het huidige culturele veld – ik ben een liefhebber – maar geen kenner.

    Ik vind het interessant hoe de voorstelling populaire cultuur gebruikt om complexe thema’s te onderzoeken en representatie van zowel vrouwen als hedendaagse mentale problematiek te vergroten en zich daarmee onderscheid door zowel laagdrempelig als vernieuwend te zijn.

    Ik denk dat ik juist die beschouwingen een beetje miste in deze recensie. En dat voor mijn gevoel daarom niet de duiding – maar de mening over stijlelementen de bovenhand kreeg.

    Nou goed, dat is ook maar mijn mening. Om nog even af te sluiten met een groot en erg gemeend compliment: ik vind je schrijfstijl smullen.

    Warme groetjes,

  • Avatar

    Van Arthur van Aken op Wachten op Godot

    Het was niet saai.
    Ik heb in geen tijden zo gelachen.
    Cultuur beleving in Nederland

  • Avatar

    Van Ernst op De wetten

    Wat een mooi geschreven recensie van Kester Freriks.

  • Devika Chotoe

    Van Devika Chotoe op The Returned

    Hallo Uma,

    Fijn om te lezen dat de voorstelling je goed is bevallen. En volgens mij ben ik ook redelijk lovend over veel elementen in de voorstelling.

    Ik snap dat het wellicht frustrerend kan zijn als de recensent niet ziet wat jij ziet in een voorstelling of als je niet kunt vinden wat je zoekt in een recensie. Hoort er helaas bij, maar daar zit ook de schoonheid in. Een recensie is immers ook maar de ervaring van een individu.

    Niet dat ik mij verplicht voel mijn expertise te verantwoorden, maar mocht het je geruststellen: ik heb oa Theaterwetenschap gestudeerd, dus ik maak mij niet zoveel zorgen over mijn beheersing van het genre.

    Warme groet,

    Devika

  • Avatar

    Van Sara van Deelen op De wetten

    Mooi geschreven recensie!

  • Avatar

    Van Paul Hermans op De man van La Mancha

    Aldonza Lorenzo, dochter van Lorenzo Corchuelo is veel te opdringerig aanwezig.

    (Na een bezoek aan de grot van Montesinos beweert Don Quichot Dulcinea gezien te hebben in een stoet van maagden).
    Jammer dat belangrijke onderdelen uit de westerse literatuur en beschaving zoals deze niet aan bod kwamen maar bewust zijn weggelaten.

  • Avatar

    Van Bep op Schandalig mooie opera

    Vanmiddag voorstelling gezien in IJsselstein. Genoten: wat een sprankelijke artiest en wat een geweldige pianist Gregor Bak!! 🤗

  • Avatar

    Van Martin Rekelhof op Het Wim Sonneveld-Complex

    Gisterenavond, zaterdag 9 maart, naar Bellevue geweest op dit te aanschouwen. Ik kan niet anders zeggen dat ik blij was dat het afgelopen was . Gewoonweg slecht. Zonde van mijn tijd en geld. Ik had de verwachting van een verhaal over Zonneveld en zijn alter ego en de conflicten daarin maar in plaats daarvan een flauwe dubbel boeking van een artiest. Ze hadden wat info geplukt van Wikipedia en vooral misplaatste politiek correct geklets. Wat mij met name op viel, naast die van de matige zang, was de onkunde wat zich in de jaren 6o en begin jaren 70 afspeelde. Ook toen waren en angsten e.d. aanwezig met name de Koude Oorlog. Vietnam oorlog e.d. Echter zij deden het voorkomen dat de idylle van het liedje Het Dorp erg werkelijk bestaan had en dat zij er vooral niet in terug wilde keren. Toen ik naar huis fietste dacht ik: Ze hebben willen profiteren van de Zonneveld herdenking om zo de zaal vol te krijgen maar in wezen hebben ze totaal geen interesse in de persoon of werk van Zonneveld. Nou dat is redelijk gelukt. Zaal was bijna vol. Bottomline ik heb in 15 jaar niet in het theater geweest en dat zal na deze avond in de eerst komende 15 jaar ook niet meer gebeuren.

  • Avatar

    Van Uma op The Returned

    Wat een vreemde recensie. Ik heb de voorstelling gezien en zie hoe het speelt met theater en film regels en zie vooral een hilarische, ongelofelijk gelaagde voorstelling die vernuftig omgaat met onze verwachting van toneel.
    Toen ik verder ging lezen zag ik dat deze recensente een experimentele dans recensent is? Ik vind het vreemd en kwalijk om een recensie te laten schrijven door iemand die het genre niet beheerst. Ik zoek in recensies toch naar een beschouwing en dat mist deze recensie compleet. Ik hoop dat jullie in de toekomst recensenten kiezen die ook daadwerkelijk verstand hebben van zaken. Dit voelt vreemd en onprofessioneel voor een vakblad!

  • Kester Freriks

    Van Kester Freriks op Rembrandt en de wereld van het theater

    Bovenstaande correctie is slechts zeer ten dele terecht en leidt tot foutieve interpretaties. Hieronder op verzoek van Kester Freriks de waardevolle, uitvoerige aanvulling van Leonore van Sloten en Frans Blom, auteurs van het boek ‘Regie: Rembrandt’ en samenstellers van de gelijknamige expositie: ‘Onze opmerkingen over het ontbreken van richtlijnen en verhandelingen voor acteurs hebben vooral betrekking op leesbare, Nederlandse teksten en dan vooral over regie op het podium: hoe waren acteurs met elkaar in interactie en hoe werden ze over het podium bij elkaar geplaatst? Daar weten we vrijwel niets over. De schilderstraktaten bieden daar mogelijk uitkomst. Zie ook de opmerking van Van Hoogstraten over de welstandige beweging die personages samen moeten maken, en niet zoals de ‘domme toneelspeelders’ die in dialoog niet bij elkaar blijven staan maar vooraan het podium hun tekst de zaal in braken.

    De Latijnse bronnen die in de reactie genoemd worden waren niet leesbaar voor acteurs als Willem Ruyter. De overdracht van het vakmanschap bij acteurs zat ‘m echt in de meester-leerlingrelatie. Maar de genoemde teksten dateren bovendien van ver na de opening van de schouwburg, en van de periode van Rembrandts interesse in theater. Francius gaat vooral over welsprekendheid en bijbehorende gebaren.’

    En ter nadere aanvulling, ook Theater Kwast, specialisten en uitvoerders van het Nederlandse renaissance- en baroktoneel, stuurden een correctie op Javier López Piñón: ‘Wat vooral belangrijk is om te realiseren – en waar deze meneer (Piñón, KF) aan voorbijgaat – is dat het Amsterdamse theaterleven met de opening van de schouwburg in 1638 voor het eerst écht begon te professionaliseren. Er was kortom eigenlijk nog helemaal geen sprake van opgeleide acteurs. Dat is écht een 18e-eeuwse situatie. Het idee dat de 17e-eeuwse veredelde amateurs acteurs geschriften in het latijn tot zich namen, lijkt mij daarnaast zeer onwaarschijnlijk. Daar staat tegenover dat Karel van Mander begin 17e-eeuw in zijn schilderboek al zegt dat schilders naar acteurs moeten kijken voor het uitbeelden van emoties…dus ze konden wel iets. (dat verwees overigens wellicht meer naar rondreizend acteurs, zoals de Engelse (Shakespeare) gezelschappen die rond 1600 de Republiek aandeden).’

  • Avatar

    Van Dick van den toorn op Britse toneelschrijver Edward Bond overleden

    Het Ro theater heeft in 1987 “de oorlog “van Edward Bond gespeeld in regie van Antoine uitdenhaag

  • Avatar

    Van GP op De Meester en Margarita

    Ben boos, nou ja een beetje boos; als liefhebber van Russische literatuur ( klassiek zoals Tchjechov, Tolstoj, Dostojewski of de “recalcitrante ” zoals het begon Bulgakov, Rybakov, Maxomov , Vojnovitsch) was ik blij eindelijk naast verfilmingen Bulgakov op de theaterplanken te zien ! Was de keus voor hart vd hond makkelijk(er) geweest, was ik benieuwd naar “Magrietjr”..toch niet eenvoudig. notabene. En als purist had ik mijn messsen en tsjaska al geslepen….Maar hoe magnifiek bedrogen kwam ik uit; niks gerelateerd naar Stalin of tegenwoordig dat huidig wannebee Tsaarttje…nee ; in een hedendaags jasje gestoken waar ook een Trumpie het schaamrood op de kaken van kan krijgen als met ziet hoe hedendaags dit stuk door Orkater hertaald is naar de firma list en bedrog. PRACHTIG gewoon.Ik zei al na de voorstelling tegen een vd acteuren: het surrealisme ten top; le chien Andaluse van Benuel op het podium! Ieder met een eigen identitei en karakter ! Waarom ben ik dan boos? Omdat het la derniere is en deze voorstelling verdient het o nog eens bekekken te worden. Vier top acteurs en een dame die iets subliems brengen. Ondersteund door een prachtige lichtshow en sound van jazz, via krauktrock tot hiphop met Laibach facetten ! Ik zit bij de reprise op de eerste rang ! en mijn eerste Orkator voorstelling was een topper…vraag en schaamrood op de kaken…waarom heb ik dit gezelschap niet eerder gezien….

  • Avatar

    Van Harry op Winterwater

    https://dvhn.nl/cultuur/theater-musical/Winterwater-is-theatrale-vorm-van-tekenen-van-wat-zwijgend-gezegd-moet-worden-28918703.html

  • Avatar

    Van J Kleinveld op Collectief Dadelboom en Paddy & Elaine winnen publieksprijs Café Theater Festival Utrecht

    Leuk voor de dames.Elaine volg ik al heel lang en is heel lief en gedreven,afz. een tante

  • Avatar

    Van Karin op Mamma Mia!

    Voor de 7e keer Mamma Mia gezien, 2x in de versie met Simone Kleinsma, 2 x met Lone van Roosendaal, 2 x met Antje Monteiro en nu met Brigitte Heitzer.
    Geef mij de originele versie maar qua zang, dialogen en vertaling van de liedjes. Er is in de versie van Hans Cornelissen veel teveel aangepast en niet in de positieve zin. De liedjes zijn, vind ik, slecht vertaald. Honnieponnie? Alsjeblieft zeg….. De leukste scènes zijn geschrapt en het humoristische in deze musical is vakkundig door de ‘nieuwe opgefriste versie’ om zeep geholpen. Brigitte is top, al is voor mij de enige echte Donna Simone Kleinsma. Jammer, voor mij geen 8e keer in deze versie.

  • Javier López Piñón

    Van Javier López Piñón op Rembrandt en de wereld van het theater

    correctie: er bestonden in de zeventiende eeuw wel degelijk acteurs handboeken, ook van Nederlandse makelij. Een goed overzicht van het corpus wordt nog steeds geleverd door de bibliografie in Dean Barnett’s The Art of Gesture (1987), onder “Sources”, pp. 478-497. Jelgerhuis is misschien wel het eerste handboek dat geschreven werd in het Nederlands, maar in het Latijn bestonden er diverse: in Amsterdam bijvoorbeeld publiceerde Petrus Francius zijn tractaten in 1697 en 1699 en in Utrecht was het Joannis Grevius in 1697.

  • Avatar

    Van Bas Schoonderwoerd op Pieter Bots: Beoordeel artistieke kwaliteit ook vanuit publiek en maatschappij

    Pieter verdient groot compliment voor dit baanbrekend inzicht dat hij nu ook wetenschappelijk onderbouwd. Het voedt debat in de sector op een ander, lang als minder relevant geacht, aspect, om toch nader met elkaar in overleg te treden. Een aspect dat, juist doordat het irrelevant in debat was geworden, smeulend moordenaar werd en tot erosie van het belang van de sector leidde. Als theaterdirecteur ervoer ik enerzijds het belang van de kunst- en kunstenaarsontwikkeling als essentieel voor boeiend en relevant theaterleven. Anderzijds gaf mijn, veelal gemeentelijke, opdrachtgever mij ander belang aan; Kunstontwikkeling als onderdeel van cultuurbeleid te zien dat vooral ook onderdeel is van samenleven en derhalve ook publieksparticipatie. Debat daarover sneeuwde onder in het tot Rijksbeleid bestempelde kunstontwikkelingsbeleid. Het meer participatieve belang van het cultuur beleid lag bij gemeenten. Die geen samenballende waarde bleken en derhalve ondergeschikt belang bleven.
    Pieter duidt dat nu echter ook als artistieke belang volgens mij… en gelijk heeft hij. De podiumkunsten bestaan bij de gratie van het ‘LIVE’ verhalen delen. De interactie met publiek doet ertoe in het beoordelen van het kunstwerk! Meer volgt…

  • Avatar

    Van rinie op De Schouten Schoenen Aan

    Heb genoten, het verlies van haar Man Kon ze zo mooi relativeren, het was voor mij genieten met een Lach en een traan

  • Avatar

    Van Ernst Vas Visser op Rembrandt en de wereld van het theater

    Mooie interesante beschouwing. Ik ga nu zeker kijken.

  • Avatar

    Van John op Michèl de Jong schrijft een biografie over Drs. P

    Is de biografie Drs P al af ?