Alle reacties

  • Avatar

    Van Dylan op Zeven medewerkers Kwatta stappen op

    Okee, het benadeelde personeel wordt vervangen en de potentaat blijft zitten. Schande.

  • Avatar

    Van Oliver op Huis-, tuin- en keukenavonturen (2+)

    Helemaal eens met de reactie van Dorien. Wat een azijnpissers zeg. Dirk die zijn hart volgt en de kinderen vermaakt. Want een topmuzikant als hij had ook iets heel anders kunnen doen. Wees blij dat er zulke mensen zijn die onze kinderen zo vermaken.

  • Avatar

    Van Rorie op Single Camping

    Gisteren, 7 juli, naar Single Camping geweest. Bijna 40 euro voor een kaartje betaald, wat veel te prijzig was gezien de slechte voorstelling. Ik las in een eerdere recensie dat Tjitske de naam van haar man verwisselde, dit lijkt opzet omdat dit gisteren ook gebeurde, wellicht om de lachers op haar hand te krijgen. Flauw. Ondanks dat de typetjes best goed werden neergezet, was het verhaal zeer zwak. Ik zat met plaatsvervangende schaamte voor de acteurs te kijken, en had spijt niet in de pauze al te zijn vertrokken. Sorry, ik kan er echt niks beters van maken.

  • Avatar

    Van Amanda K. Miller op Nieuwe functie voor Samuel Wuersten bij Codarts

    Dear Sam,

    Congratulations, again.
    Could you or someone please pass on your email to me?
    I would like to be in touch.
    Take Good Care,

    Amanda

  • Avatar

    Van aly katerbarg truin op Hanna van Hendrik

    geweldig, wat prachtig, wat mooi : ONTROEREND MOOI !!

  • Avatar

    Van Mahanaïm Singadji op De dans ontsprongen

    Wegens groot succes twee extra voorstellingen van “De Dans Ontsprongen”. Op 9 en 10 november 2019 staan gelauwerd acteur Pierre Bokma en prima ballerina van Het Nationale Ballet Igone de Jongh nog tweemaal samen in Carré met de voorstelling De dans ontsprongen. Afgelopen 4 mei brachten zij deze voorstelling in het kader van Theater Na de Dam. Speciaal voor Kristallnacht ontmoeten zij elkaar nogmaals.
    Kaartverkoop start zaterdag 6 juli 2019 op bij Carré http://bit.ly/de-dans-ontsprongen.

  • Avatar

    Van Thea Derks op Collectief Dreamtigers wint publieksprijs Spr!tzl 2019

    Ben het helemaal met je eens Max, een kritische begeleiding heeft duidelijk ontbroken.

  • Avatar

    Van john linden op Podia waarschuwen cultuurminister Van Engelshoven

    podiumkunst is door de eeuwen heen een belangrijke inspirator gebleken. een bedreiging daarvan door kortzichtige maatregelen is zeer ernstig te nemen

  • Avatar

    Van Marc-Jan Trapman (kunstvallei) op Podiumkunstensector lanceert gezamenlijk digitaal informatieplatform

    Het mag verbazing wekken dat de redactie van de theaterkrant dit bericht van de VVTP, NAPK en VSCD zonder kritisch kader plaatst, want het zou de redactie toch bekend moeten zijn dat de Raad voor Cultuur er in het recente stelseladvies voor pleit om niet de DIP, maar de Boekmanstichting aan te wijzen als de ‘onafhankelijke instelling’ die het beheer op zich zou moeten nemen over de publieksdata.

    Deze publicatie van het DIP-plan kan eigenlijk alleen worden gezien als een panische poging om de aangesloten leden zo snel mogelijk in een commitment te lokken om daarmee een voldongen feit te creëren voor OCW, nog vóór de inschrijvingen voor het komende kunstenplan worden opengesteld.
    De DIP-groep gaat daarbij niet uit de weg van wat desinformatie, want hij bespreekt de ontwikkelingen rond de zat van de Boekmanstichting en de RvC niet in de laatste versie van dit plan, waarnaar hier wordt gelinkt. Ook vermeld de DIP dat er sprake is van overleg met OCW, maar niet dat er inmiddels tot OCW nieuwe inzichten op het gebied van het beheer van publieksdata zijn doorgedrongen.

    Hoe komt het nu dat zich in een van de blinde hoekjes van het volgende kunstenplan (het beheer van publieksdata) opeens zo’n heftige strijd ontwikkelt?

    Dat komt omdat er zich al sinds januari 2014 een geheel ander plan voor het beheer van die data aandient, het plan Kunstvallei, dat echter tot nu toe door alle instellingen in de sector krampachtig buiten beeld werd gehouden. Het beheer en gebruik van publieksdata was dan ook geen onderwerp in ‘Passie gewaardeerd’ , noch in de ‘Arbeidsmarktagenda voor de culturele sector’.

    Het plan Kunstvallei heeft zich nu echter sinds februari 2019 in de vorm van een subsidieaanvrage aan OCW onder de aandacht weten te brengen, en duidelijk als reactie daarop is opeens ‘uit het niets’ het onderwerp door de RvC op de adviesbegroting gezet, en in de ‘uitgangspunten’ door de minister overgenomen.

    Wat is er nu precies met die publieksdata aan de hand?

    Al sinds 2013 is duidelijk dat de informatie over het publiek die wordt ‘geoogst’ bij kaartverkoop potentieel waardevol is, en dat er een manier moet worden gevonden om het medegebruik van die gegevens ook voor individuele kunstenaars mogelijk te maken, maar het gesprek daarover wordt door de schouwburgen afgehouden (niet mogelijk ivm privacy, theaters zijn niet bereid hun publieksdata te delen).
    Kort daarna beginnen echter de ticketing bureau’s hun greep op de publieksdata op en uit te bouwen, met medewerking van veel podia.

    Kunstvallei presenteert daarop een aantal documenten waaruit blijkt dat het zowel technisch als juridisch mogelijk is om de publieksdata en de data die worden voortgebracht door kunstenaars zelf in de vorm van toekomstige en voltooide projecten onder te brengen in een nieuwe vorm van governance waardoor zowel nieuwe mogelijkheden voor kunstenaars in alle disciplines (dus niet alleen de podiumkunsten) als voor het publiek ontstaan om zelf het beheer over die data te krijgen en te gebruiken:

    Zie:
    over het medegebruik van publieksdata:
    https://mtrapman.home.xs4all.nl/Kunstvallei/16%2008%2025a%20Kunstvallei%20vruchtgebruik%20-%20mr.%20N%20Bennink.pdf

    en korte inleiding tot het Kunstvalleiproject:
    https://mtrapman.home.xs4all.nl/Kunstvallei/18%2005%2025%20intro%20kunstvallei.pdf

    Het plan van Kunstvallei gaat uit van ‘privacy by design’ en ook van zich de inmiddels in Europa ontwikkelende inzichten op het gebied van ethische gebruik van ‘artificial Intelligence’ :
    https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0449

    De plannen van zowel de Boekmanstichting als de DIP proberen echter het beheer van deze data te organiseren onder het beheer van zowel voor publiek als kunstenaars onbereikbare stichtingsbesturen.

    Dit is waarschijnklik, neem ik aan, wat de organisatoren van DIP tijdens hun overleg met OCW te horen hebben gekregen, maar dat vermelden zij niet in de presentatie van hun plan, dat ze nu kennelijk, onder hoge tijdsdruk, door hun respectievelijke ledenvergaderingen proberen te krijgen.

    Kortom: Misschien toch tijd voor een iets dieper gravend artikel?

  • Avatar

    Van Hans op Kind

    Beste Kester Freriks, gisteren was ik ook in de schouwburg en heb KIND gezien. Ik was zeer benieuwd naar wat de Theaterkrant daarover zou schrijven en ben wat teleurgesteld. Ik kan me er eigenlijk best over opwinden. Uw tekst hierboven is eigenlijk niets meer dan een schoolse uiteenzetting van wat er te zien was ‘en toen.. en toen.. en toen..’. Maar waar is het recensie-aspect.

    Waar is de kritische analyse, waar is de interpretatie en het eindoordeel?

    Als trouwe lezer van deze site zou ik meer inhoud willen. Meer durf om te beschrijven wat de voorstelling met u als recensent deed. Welke associaties u kreeg. Aan welke andere kunstwerken u moest denken. Zonder dat er een schijnbaar objectief lijstje ontstaat van wat er allemaal na elkaar gebeurde. Dat doet de voorstelling zeer te kort.

    Eerder op deze site is het al eens over dit aspect van recenseren gegaan en ik zou daar graag naar terugverwijzen: https://www.theaterkrant.nl/nieuws/manifest-van-de-theatercriticus-omarm-je-subjectiviteit/

  • Avatar

    Van G. de Jong op Single Camping

    Gister 4 juli in het La Mar theater de comedy Happy Singel gezien. Wat een teleurstelling. Wij hadden verwacht een heerlijk en vrolijk theater stuk te gaan zien uitgevoerd door ras artiesten. Het was een dom en onzinnig theater misbaksel.
    Dat deze acteurs zich hier voor lenen is mij volkomen onduidelijk en is een misleiding van het publiek. Weggegooid geld en dus nooit meer.
    Advies aan de makers van dit wanproduct : Doe dit nooit meer!

  • Avatar

    Van Remco van Rijn op Story, story, die

    Het ‘theatertje’ in Bergen, Den Nationale Scene, telt drie zalen (450 + 250 + 90 stoelen), 150 medewerkers en een ensemble van 40 (!) acteurs in vaste dienst.

  • Avatar

    Van T. Huisman op PAAZ

    Je probeert het je voor te stellen hoe het kan zijn. Het wordt geheel geloofwaardig neergezet en je kunt je er echt een beeld van vormen hoe het zich in de werkelijkheid kan afspelen. De oude psychiatrie en het gesloten systeem en weggestopt uit de maatschappij. Als je eenmaal in de psychiatrische molen bent beland kom je er niet zo heel snel weer uit. Ze willen doen geloven dat de oudere psychiatrie is opgeheven maar zo af en toe kom je het nog wel eens tegen. Ze hadden eigenlijk weinig rechten. Wie herinnert zich de Valirius kliniek niet, en Santpoort Noord Licht en kracht Groot lankum Dennenoord Noorder sanatorium, Groot Bronswijk Vogelenzang Beilen. Als je daar had gezeten dan weet je het wel. Het voordeel was dat het veel mensen kon herbergen die nu op straat leven of in de nachtopvang zitten. Ze hebben een netwerk dat zich hier geen raad me weet. Er zijn ook woonvormen en zo zijn er ook die uiteindelijk zelfstandig wonen in de samenleving met meer vrijheid en zelfstandigheid. .

  • Avatar

    Van Karin olde Hendrikman op Hanna van Hendrik

    Heel erg genoten van een prachtige voorstelling. Locatie was erg mooi.het verhaal en ook de muziek erg goed.Alleen vonden wij jammer dat we geen keuze hadden of wij wel of niet wilden eten. Want het eten stelde niet veel voor.Voor de volgende keer, wij vonden het eten geen toegevoegde waarde, jammer. Voor de rest niets anders dan lof!!!

  • Avatar

    Van Arnoud Veilbrief op Bronst

    In een podcast op zwartekat.nl zegt Ruud Buurman dat zijn recensie ‘ook maar een mening is’. Jammer dat dit wijze en relativerende inzicht hem even had verlaten bij het schrijven van deze werkelijk vernietigende recensie. Ik heb een heerlijke avond gehad en dat gold voor de hele zaal, die volledig uitverkocht was. (Haarlem, 4 juni)

  • Avatar

    Van Jan op Amadeus

    Ik vond het ook plat en veel te grof. Ordinair stuk. Wel mooie muziek en leuke stukken tussendoor overigens.

  • Avatar

    Van hilde op Geen grote gezelschappen in TF-selectie

    Dank je Marijn! Interessante opmerking van de directeur van het Zuidelijk Toneel Piet Menu overigens. We zijn toch ooit over Faire Practice begonnen om de zeer kwetsbare werkomstandigheden van de onafhankelijke en met name project gesubsidieerde kunstenaars te verbeteren? Niet om de creditvermelding en daarmee de positionering van de grote gezelschappen zeker te stellen. Helemaal pijnlijk juist nu er een overheveling van FPK naar BIS wordt voorgesteld om de Fair Practice bij de laatste te verbeteren.

  • Marijn Lems

    Van Marijn Lems op Geen grote gezelschappen in TF-selectie

    (Correctie: kwam er net achter dat er geen hard maximum aan het aantal voorstellingen uit de Vlaamse selectie zit en dat een eventuele programmering van People, Places & Things dus niet per se ten koste zou gaan van een Vlaamse voorstelling…)

  • Marijn Lems

    Van Marijn Lems op Geen grote gezelschappen in TF-selectie

    Overigens: dat People, Places & Things niet in de selectie zit betekent niet dat de voorstelling niet op het festival te zien is. Hij werd namelijk wel door de Vlaamse jury geselecteerd, dus de kans is groot dat hij via die omweg alsnog op het Nederlandse festival geprogrammeerd wordt (wat ik zelf overigens wel zonde vindt omdat het ten koste gaat van échte Vlaams-Nederlandse uitwisseling, maar soit).

  • Marijn Lems

    Van Marijn Lems op Geen grote gezelschappen in TF-selectie

    @Martijn: Na enige research blijkt dat de Toneel Publieksprijs tot 2013 door verschillende partners/sponsoren werd ondersteund en werd georganiseerd door het Bureau Promotie Podiumkunsten. Toen het BPP in 2013 inderdaad werd wegbezuinigd kwam de Publieksprijs bij het TF terecht (zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toneel_Publieksprijs). Uit deze column van TF-directeur Jeffrey Meulman blijkt echter dat er nogal wat rammelde aan de methodologie van de prijs (gezelschappen moesten zelf een bedrag betalen om genomineerd te worden bij voorbeeld) en dat er sindsdien geen betere manier is gevonden, en ook geen nieuwe sponsor die het zou kunnen financieren (https://jeffreymeulman.com/2015/10/31/de-toneelpublieksprijs-en-de-toekomst/). In 2017 is er dus wel een poging ondernomen maar die heeft geen navolging gekregen het jaar daarna (vermoedelijk vanwege bovenstaande redenen).
    Nog ter aanvulling: zelf ben ik niet zo’n voorstander van een publieksprijs omdat ik het niet zo interessant vind wat de meest populaire voorstelling van het jaar was. Ik ben veel geïnteresseerder in wat een individu of een kleine groep uitkiest als ze de vraag wordt gesteld, omdat dat een dialoog oplevert in plaats van alleen maar cijfers. Daarom vind ik het idee van de Wijkjury ook veel sterker dan een publieksprijs: mensen aan het woord laten over theater die daar anders nooit over aan het woord zijn.