“Weg dromen” zegt de Nederlandse minister voor Cultuur. Ze heeft dus nooit van Brecht gehoord. Die draait zich om in zijn graf. Zij zal zeggen val me nou niet over een woord, jawel minister het gaat om het woord. Het is duidelijk dat zij musical-genietingen waarbij je kunt wegdromen, de voorkeur geeft boven de Romeinse tragedies, of Eindspel om maar twee uiteenlopende voorstellingen te noemen. Ik moet er niet aan denken dat publiek bij die voorstellingen kan wegdromen. Dan zou al dat subsidiegeld weggegooid zijn. OK, ze mag prive die voorkeur hebben, maar als minister kan ze zich dat niet permitteren.
Er is overigens ook een test locatie dichterbij. Jaarbeurs op de parkeerplaats tegenover de ravotten (P3). Dat scheelt een tripje naar Laren :). En in twee minuten is de test gepiept
Ik zocht naar iets in richting van dit : https://fieldlabevenementen.nl/wp-content/uploads/2021/05/pb-matrix-27-mei-1.pdf
Maar kwam zoals je ziet niet verder dan persbericht. Hoopte volledig rapport te vinden om te zien hoe conclusie tot stand zijn gekomen en welke concrete aanknopingspunten dat geeft voor mate van openstelling en passende maatregelen.
Wat fijn dat onze podcast genoemd wordt in dit lijstje, ik kan het iedereen aanraden: o.a Gé Wegman, Casper Vandeputte, Sacha Zwiers en nog vele anderen komen aan het woord. Heel leuk, niet de minste namen. De naam Saddetin zegt me dan weer niets, aangezien je mijn naam niet zo schrijft!
Groet!
SADETTIN KIRMIZIYÜZ (hey die naam staat hier nu best vaak hè)
en vrijdag 28 mei op NPO3, daarna op NPO Start: FTBLL- Can You Kick It, ISH Dance Collective. zie o.a. https://www.ishdancecollective.com/ftbll-can-you-kick-it/
In de rol van de Witte Dame in het Pssst theaterstuk Flarden (jaren 80) kwam de jongen met de hulp van Hades (Herman Frank) op het eiland aan zijn levenslied. Met dat lied zou hij het leven aankunnen. Dat dit stuk zoveel deuren voor mij heeft geopend wist ik toen nog niet. Dankjewel Herman voor je wijze lessen, dankjewel voor je levenslessen.
Ik heb eindelijk de tijd genomen om dit stuk te bekijken. Heb het destijds opgenomen. Ik ben diep onder de indruk. En ben er trots op dat ik vrouw ben. Zij durven zichzelf echt te laten zien. En daar is moed voor nodig! Ik zou dolgraag deel uitmaken van zo’n groep, gevarieerde maar ook met ontzettend veel overeenkomsten. Ik herken mij in ieder van hen. Dank Adelheid je bent een pracht mens!!!!!
Zeker klopt het dat het Chassé Theater in Breda een goed oog heeft gehad voor het werk van Raimund Hoghe! Alleen inderdaad ‘pas’ vanaf 2011. Dus nog niet in de jaren negentig en begin 2000, zoals ik in dit postuum schrijf. Dus ook die informatie klopt. Maar Hoghe heeft in Chassé fraaie producties kunnen laten zien, voorstellingen ‘als een nostalgische fluistering’ of ‘met een onbestemd gevoel van verlies’, zoals werd geschreven. En meestal ingebed in een boeiend contextprogramma. Zo herinner ik mij nog een lezing van zijn hand… Dus ere wie ere toekomt: hulde aan Chassé!
Het is niet juist dat Hoghe alleen maar op Spring te zien was. In 2011 boekte ik in het Chassé Theater “Si je meurs laissez le balcon ouvert” en in 2014 organiseerden we in Breda zelfs een mini Hoghe-festival met o.a. “Cantates”, de Lecture performance “What the body does not remember” en public talks met Raimund zelf.
Goed om te lezen dat het na het overlijden van Maarten alsnog gelukt is goede opvolging te vinden. En ook dat Marianne niet helemaal uit de sector vertrekt. Verheug me op het interview!
Zojuist weer eens een show van Kees bekeken. Wat een heerlijke humor, een bijzondere en daardoor wellicht een eenzame plek in het landschap van cabaretiers. Eeuwig zonde als we daar niets meer te zien zouden krijgen.
P.S. Testen voor Toegang is sowieso een mensonterend, segregerend en samenleving-doorklievend paardemiddel waarvoor te weinig steekhoudende argumenten te formuleren zijn. Het feit dat ik bovenstaande reactie op jouw opinie moet schrijven (terwijl ik normaalgesproken een groot bewonderaar van je werk én je opinie ben) geeft helaas glashelder weer hoe ongelofelijk controversieel deze symboolmaatregel is. Dus kritisch zijn: ja! Toegangstesten? Wat mij betreft heel kritisch over zijn…
Terecht wijs je op de ‘verschillende maten’ waarmee gemeten wordt. Mijn mond viel daarom open toen ik las: “Bij het plan om kunstinstellingen dan desnoods maar met toegangstesten te openen, sowieso een noodzakelijk kwaad, waren er onverwacht ethische bezwaren van filosofen.”
Precies dat meten met twee maten is hét grote bezwaar van veel filosofen en kritische denkers (inclusief ondergetekende). Als je iets langer had nagedacht dan had je dit bezwaar vanzelfsprekend verwacht en was je er het – gezien de thematieken die je de afgelopen jaren hebt behandeld – misschien zelfs mee eens. Toegangstesten zijn niet verplicht in de Coolblue, ZARA, de IKEA of bij de sekswerker. Dus dan zouden ze ook niet in het museum of het theater verplicht moeten zijn.
Daarbij staat het jou overigens volledig vrij jezelf alsnog te testen uiteraard als je dit een noodzakelijk kwaad vindt. Niemand beweert dat als iets niet verplicht is, dat je het dan ook niet mag doen.
Maar pleiten voor toegangstesten is een gevaarlijke boemerang. Het feit dat ‘Taskforce’ is meegegaan met de wens-gedachten betreffende Testen voor Toegang heeft nu als resultaat dat de kunsten nog niet geopend zijn. Immers: de kunsten waren helemaal niet ‘vergeten’ maar stonden netjes in het stappenplan als ‘mogelijke uitbreiding’. Echter, geen bestuurlijk toezicht op een autocratische generaal, een ongelofelijk slecht doordacht wetvoorstel, kritiekloze pilots en nog veel meer gebroddel van mijnheer de Jonge heeft tot gevolg dat de boel vertraagd is en de ‘mogelijke uitbreiding’ van de versoepelingen dus niet ‘mag’ van de minister.
Terwijl onze collegae; de ‘sekswerkers’ aan hun – tamelijk dubieuze – protocollen vast hebben gehouden; zij mogen afspraakloos en testloos open.
Dat heet ‘willekeur’. En daarvan is er steeds meer de laatste tijd.
Daar spreken filosofen – die opgeleid kritisch te zijn en vragen te stellen – zich dus over uit. Oók als dat nu even niet in je straatje past omdat je heel Utrecht vol hebt gehangen met posters voor een premiere die je natuurlijk koste wat kost wil uitverkopen.
En wat betreft je vergelijking met reizen; het is uberhaupt niet verstandig om te gaan vliegreizen in tijden van een wereldwijde pandemie. Dat is wellicht de reden dat er meer begrip was voor testverplichting en quarantaineplicht bij reizen. Maar ik deel je frustratie hartgrondig: ik begrijp niet waarom je wel naar een ander land mag en niet naar het museum om de hoek.
Want laten we wel wezen, de meeste mensen in Nederland wonen dichter bij een museum, bibliotheek of theater dan bij een commerciele teststraat. Laat die mensen dus gewoon in hun onschuldige liefhebberij. Daarin zijn we het ongelofelijk eens…
(het neemt inderdaad surreële vormen aan, mensen maak me alsjeblieft wakker)
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Bas Schrooten op Vanaf 5 juni theaterpubliek zonder toegangstest toegestaan
Van H.Croiset op Vanaf 5 juni theaterpubliek zonder toegangstest toegestaan
Van Joost op R for Resonance
Van Christiaan Mooij op Theaters waarschijnlijk 5 juni weer open
Van Joke Beeckmans op 10 kijk-en luistertips voor deze week
Van Christiaan op Theaters waarschijnlijk 5 juni weer open
Van Sadettin Kirmiziyüz op 10 kijk-en luistertips voor deze week
Van lodewijk op 10 kijk-en luistertips voor deze week
Van Melanie Van Zweeden Pennings op Jeugdtheaterpionier Herman Frank overleden
Van de Nijs op Doula’s van de stad
Van Annette Embrechts op Duits dansfenomeen Raimund Hoghe overleden
Van Bregje Maatman op Duits dansfenomeen Raimund Hoghe overleden
Van Yolande Melsert op Marie-Anne Rudolphi stopt als directeur Theaterzaken Via Rudolphi
Van Richard op Madam, een kritische 'Mjoeziekul' van Annie M.G. Schmidt
Van Charley Dumerniet op Tournee Innemee en Torn afgelast
Van Bas op Dries Verhoeven: 'We zouden ons kritischer op mogen stellen'
Van Agnes op Dries Verhoeven: 'We zouden ons kritischer op mogen stellen'
Van Johan de Schepper op Dries Verhoeven: 'We zouden ons kritischer op mogen stellen'
Van Johan de Schepper op Dries Verhoeven: 'We zouden ons kritischer op mogen stellen'
Van Thea Derks op Dries Verhoeven: 'We zouden ons kritischer op mogen stellen'