Alle reacties

  • Avatar

    Van Paul R. Kooij op Fat Boys (6+)

    Top voorstelling! Verdient het door veel ouders en leerkrachten gezien te worden.
    Jeugdtheater met een enorme noodzaak. Liefdevol gemaakt en gepassioneerd gespeeld.

  • Thea Derks

    Van Thea Derks op Rodelinda

    En Theaterkrant gaf volgens u terecht/onterecht hoeveel sterren?

  • Avatar

    Van Rudolph Duppen op Rodelinda

    Gisterenavond in een goed bezocht huis de tweede voorstelling van Rodelinda bezocht.De laatste keer dat ik de opera geënsceneerd zag was in 1983. Het was de herneming van de Holland Festival productie uit 1973 met de weergaloze Joan Sutherland als Rodelinda en Huguette Tourangeau met de wonderbaarlijke stem als Bertarido. Richard Bonynge dirigeerde het Nederlands Kamerorkest in een flink gecoupeerde versie. De cd van de radio uitzending is nog verkrijgbaar.Let vooral op de uitzinnige reacties van het publiek. De verschillen tussen beide producties zijn hemelsbreed. Concerto Köln speelt op originele instrumenten en aanzienlijk beter dan het Nederlands Kamerorkest. Het laatste orkest speelt recht toe rechtaan zo als dat toen gebruikelijk was met Händel. Het barokorkest uit Keulen speelt prachtig genuanceerd met de juiste frasering en in een vlot tempo. De enscenering in 1973 was zeer kostbaar en overdadig met speciaal ontworpen barokkostuums. Rodelinda werd begeleid door zwart geschminkte slaafjes gehuld in gouden kostuums Rodelinda toewaaiend.Tegenwoordig niet politiek correct meer. Gisterenavond werden we getrakteerd op veel gepsychologiseer in een zeer drukke productie. We zagen het drama door de ogen van de zwaar getraumatiseerde Flavio die aan het eind van de voorstelling nog steeds niet van zijn nachtmerries was verlost.Een aantal jaren geleden was het en vogue om romans, films, opera’s en toneelstukken te regisseren uit het oogpunt van een “minor character”.Ik vond het een beetje te veel van het goede. Gelukkig liet de regisseur de twee beroemde verstilde aria’s van Bertarido en het goddelijk mooie duet van Rodelinda en Bertarido zo veel mogelijk met rust. Het decor was uiterst ingenieus en werd optimaal gebruikt.De belichting was betoverend en de kostuums zoals je die tegenwoordig in vele producties tegen komt. De zangers waren van hoog niveau met voorop Lucy Crowe. Ze haalt het niveau van Sutherland natuurlijk niet wat zangtechniek betreft maar wel qua acteertalent. Waar Sutherland stilstaand haar vocale acrobatiek ten toon spreidde moest Lucy Crowe de meest onmogelijke toeren uithalen wat haar ademhalingstechniek niet ten goede kwam.Ik vond haar da capo’s niet altijd even smaakvol. Bejun Metha als Bertarido was voor mij de ster van de avond. Net als Tourangeau in 1973 stal hij de show. Zijn gedoceerd gebruik van portamento maakte zijn twee verstilde aria’s tot hoogtepunten van de avond. De rest van de cast was uitstekend. Het is jammer dat Sutherland op haar veel latere opname van Rodelinda wat moeizamer klinkt. Huguette Tourangeau is op die opname nog maar een schaduw van zichzelf en is ook gedegradeerd tot de rol van Unolfo.
    De voorstelling verveelde geen moment en ging in een flits voorbij.Op YOUTUBE staan verschillende producties o.a. uit Glyndebourne en de Beierse Staatsopera.

    NRC gaf terecht ****.

  • Avatar

    Van Michel v A op Waardenberg en De Jong

    Wat een duo, beide heren hebben enorm talent en vullen elkaar aan tot nog grotere hoogte. Erg leuk om sommige sketches weer te zien na er jaren achtereen op YouTube naar gekeken te hebben. Tijdloze humor en gewoon knap gespeeld. Het kostte me 2 uur kostte om kaartjes te reserveren, maar dit was het dubbel en dwars waard. Dat het supersnel was uitverkocht, er voorstellingen bij zijn gepland en na de voorstelling die ik mocht bijwonen, er een staande ovatie volgde, is allemaal logisch.

  • Avatar

    Van Joyce Den Boef op Anastasia

    Donderdagavond geweest jammer dat t geluid was zo hard. Dat je niet kon verstaan wat ze zongen.

  • Avatar

    Van Richard op De Ervaring: Bovengrens II

    Jouw opmerking was dat Van den Hanenberg zichzelf naar voren schoof. Maar het is een inleiding waarom er toch is besloten om toch een recensie te schrijven, terwijl de artiest daar geen behoefte aan had. Lijkt me daarom legitiem om het te vermelden. Had ook in een kader gekund, maar dat hebben ze hier geloof ik niet. Overigens vind ik het wel weer interessant om te lezen.

  • Avatar

    Van Jeroen op De Ervaring: Bovengrens II

    Maar wat heeft die tekst voor toegevoegde waarde voor de lezer? Lebbis hoefde voor deze show niet perse recensies, Theaterkrant ging toch. Wat moeten wij als lezer met die info?

  • Avatar

    Van Richard op De Ervaring: Bovengrens II

    wijzen = wijden

    #typenismoeilijk

  • Avatar

    Van Richard op De Ervaring: Bovengrens II

    @ Jeroen. Aan het begin lijkt me de meest logische plek voor deze tekst. En als Hans Sibbel dat bericht niet had geschreven, dan was daar geen aanleiding voor geweest. In de krant is er altijd ruimtegebrek en was er waarschijnlijk voor gekozen om daar geen woord aan te wijzen. Dat speelt gelukkig niet bij Theaterkrant en dan ik vind het niet meer dan logisch dat in de recensie hiernaar wordt verwezen.

  • Avatar

    Van Jeroen op De Ervaring: Bovengrens II

    De eerste twee alineas van deze recensie hebben op geen enkele manier enige toegevoegde waarde. Viel bij de Opvliegers ook al op. Patrick schuift zichzelf te vaak naar voren in zijn teksten waar dit niet nodig is.

    Enigszins verwarrende uiteenzetting van de voorstelling.

  • Avatar

    Van B op Mijn man begrijpt me niet

    Gister met een vriendin naartoe geweest. We keken er al maanden naar uit! De titel zal voor veel vrouwen met vlagen herkenbaar zijn. Maar wat een aanfluiting was dit! De 3 vrouwen zijn leuk en doen het goed hoor, niks ten nadele van hen. Maar het stuk is gewoon niet leuk en ontzettend flauw. Als het na de eerste helft gestopt was, dan was dat beter geweest. De tweede helft vonden we echt tenenkrommend. Echt een absolute tegenvaller. Jammer. Je had hier zoiets leuks van kunnen maken, iets wat voor vrouwen veel herkenbaarder was geweest. De feel-good feeling ontbrak totaal. Dat hadden we wel verwacht. Nee, geen aanrader. Jammer jammer jammer!

  • Avatar

    Van MK op Mijn man begrijpt me niet

    Gisterenavond met een vriendin naar de voorstelling geweest. We dachten een leuke avond te hebben met vooral veel lachen. Helaas, het was slaapverwekkend saai en ook niet grappig. Zonde. Echt een enorme tegenvaller.

  • Avatar

    Van Armanda op Mijn man begrijpt me niet

    Heerlijk avondje met vriendinnen op stap, in de pauze maar weg gegaan en inderdaad meerdere met ons. Wat een aanfluiting. Niet echt kunnen lachen. Jammer!

  • Avatar

    Van Richard Dreijer op F*KE IT

    Super mooie en spetterende show met vooral magische humor!
    Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en de presentatie is voortreffelijk te noemen Het contact met het publiek is onomstotelijk goed! Met een lach en een gevoelige traan voor deze sympathieke meisjes….!!!! Top voorstelling die je gezien moet hebben!

  • Avatar

    Van P. Bouwman op Amai

    Beste Dominique. Dat is dan niet goed gelukt…

  • Avatar

    Van fleur boerman op Een Romeo en Julia (12+)

    ik vond het een goede voorstellng

  • Avatar

    Van Olivier Keegel op Rodelinda

    Fijne recensie, Thea. Intro onbetaalbaar! Zo zien wij van Opera Gazet ze graag. Onze Opera Gazet recensente is het wat de solisten betreft niet 100% met je eens, maar dat moet kenne. https://operagazet.com/dno-reisopera/rodelinda-en-jeugdproblematiek/

  • Avatar

    Van Jeroen op Opvliegers 5: Op safari

    Wat een rare recensie zeg. Als je er bij voorbaat er al negatief tegenover staat (je was door middel van een diepere laag door de pr afdeling naar de voorstelling gelokt al vermoedde je ivm de doelgroep al wat het zou zijn), waarom ga je dan?

    Je gaat naar een voorstelling waarvan je weet dat deze melig en voor een bepaalde doelgroep is en rekent af met de voorstelling omdat hij melig is en voor een bepaalde doelgroep is.

    Dat is als iemand die geen melk lust maar toch melk gaat recenseren om vervolgens te klagen dat hij de melk niet lekker vindt. Het heeft geen toegevoegde waarde.

  • Avatar

    Van Basia Jaworski op Rodelinda

    Recensie van Peter Franken voor Basia con fuoco:

    Claus Guth houdt Rodelinda interessant

  • Joke Beeckmans

    Van Joke Beeckmans op Opvliegers 5: Op safari

    Lucas, dank voor je reactie. Slordig. We hebben de namen meteen aangepast.