Goed punt Joost. We zouden van ITA mogen verwachten dat ze de banden breken. Al zou het me verrassen gezien de amorele lijn van de huidige directie. Wel je handje ophouden om je verhoogde energie rekening te betalen, maar niets noemenswaardigs doen om verantwoordelijkheid te nemen voor de kern van het probleem.
Deze reacties tonen wel weer meteen hoe de ita doelgroep er intussen uitziet. Dat we pas een politieke mening mogen uiten als we vlekkeloos handelen lijkt me buitengewoon onproductief. En het idee dat de gemiddelde consument evenveel verantwoordelijkheid draagt voor de staat van de wereld als de miljonairs en multinationals die er actief rijk van worden is duurbetaalde propaganda met, zachtgezegd, het kritisch-denk-niveau van een (getraumatiseerde ita) koe.
Oostpool staat sinds enkele jaren pal voor transparantie en openheid. Dus wat is hier nou helemaal aan de hand? Pieter Kramer is een week voor de première opgestapt, Daria Bukvic is onbereikbaar en Michiel Nannen stapt op. Dat heet een samenloop van omstandigheden.
Ik hoop van harte dat u niet bedoelt, dat banken moreel, politiek of etnisch moeten profileren. Binnen hun kaders investeren ze in sociaal-culturele zaken en goed dat dat transparant is gebeurd. Niet de boeren of de banken maar wij allen zijn verantwoordelijk voor de beroerde staat van onze planeet. Laten we niet naar anderen wijzen. De kunstenaars in onze theaters (zeker bij ITA) laten ons kritisch nadenken. U was dus wel op de juiste plek voor inspiratie voor het schrijven van een meer kritisch stuk ;-)
Wat een interessante overwegingen, Joost, zo in de rij voor de Rabozaal. Je hebt misschien niet helemaal ongelijk, maar daar moet je dan ook de gevolgen aan verbinden. Ik veronderstel dat je, nadat je jouw overwegingen hebt laten neerdalen, de rij uit bent gestapt en de Stadsschouwburg hebt verlaten. Je gaat immers niet kijken naar een voorstelling waar Rabobank aan heeft bijgedragen. Als je de wereld wilt veranderen, moet je bij jezelf beginnen.
Is er ooit een directeur geweest van Oostpool die daadwerkelijk in Arnhem heeft gewoond? Van Meijel, Azzini, Bukvic, allemaal woonachtig in Amsterdam. Deze nobele houding lijkt mij eerder een smoesje.
Na het de schouwburg uitjagen van de VVD’ers met een warm hart voor cultuur lijkt me de morele vivisectie van de cultuurminnende bedrijven een schitterende volgende stap op weg in de verdere afbraak van toneel als kunstvorm. Jongens jongens jongens toch.
Hele goede vragen Joost Smiers! Want de instellingen maken niet alleen reclame voor deze bedrijven, ze legitimeren ze ook: deze bedrijven varen wel bij een beetje ‘culture-washing’ waarmee ze kunnen doen alsof ze vreselijk maatschappelijk betrokken zijn.
Van Sander Janssens op Vogelvrij
Van Richard op Vogelvrij
Van Christiaan op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van Nils op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van Ed op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van O op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van Eric op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van Corné van Bokhoven op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van JB op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van Spiro Erma op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van Filip Oorschot op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van Hans Man in’t Vekd op Engelenburcht, een ode aan de zorgzaamheid
Van O2 op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van O op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van Marcel Remmers op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van Hettie op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van Ben op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool
Van Maartje op Hoogste tijd om de naam Rabozaal te schrappen?
Van Jeanette op Ik ga stuk! Finalistentour
Van Benki op Michiel Nannen vertrekt bij Theater Oostpool