Als de wolken onder je voeten liggen, kan er vast nog wel meer wonderlijks  gebeuren. En dat gebeurt er dan ook in Zo plat als de wereld, een voorstelling die jeugd- en muziektheater Het Filiaal met succes eerder speelde in het seizoen 2007 – 2008.

Wat de spelers (Ramses Graus, Rombout Stoffers en Gábor Tarján) in Zo plat als de wereld eigenlijk komen doen is aanvankelijk nogal onduidelijk. De een tovert een vriendelijk muziekje uit zijn marimba. De ander glijdt liggend met een paraplu boven zijn hoofd de vloer op. Als een mannetje uit een schilderij van Magritte, naar wie regisseuse Monique Corvers ook verwijst met een grote groene appel (en de vloer). De derde speler moet nog uit een kist komen, dus die laat nog even op zich wachten.

Als de heren er eenmaal aan gewend zijn dat er ook op een vloer van wolken gelopen kan worden, beginnen ze het speelvlak te meten. Het is de start van een reeks absurdistische gebeurtenissen. De voorstelling vertelt geen doorlopend verhaal maar is een aaneenschakeling van vaak verrassende associaties.

Wanneer een van de mannen gaat zitten vissen en zijn hengel uitwerpt, zwemt een vis boven zijn hoofd langs. Een tweede acteur plonst de vloer op als een levensgrote dobber die door de visser heen en weer wordt geslingerd. In een paar handomdraaien verplaatst de scène zich vervolgens naar onder water. De spelers hebben daar maar enkele simpele middelen voor nodig: de bovenkant van de kist, een paar magere potplantjes erop, bekers water om luidruchtig bellen in te blazen. Twee ogen op een stokje en de vingers van een hand suggereren een krab en de fantasie doet de rest.

Zo zit Zo plat als de wereld vol inventieve grappen (met als succesnummer een trui van knuffeldieren), afgewisseld met humoristische liedjes en instrumentale nummers. De scènes lopen meestal soepel in elkaar over. En met een prima timing presenteren de spelers de onverwachte wendingen waarover ze zich net zo lijken te verwonderen als hun publiek. De drie mannen en heel wat fantasievolle ideeën maken van deze 5+ -voorstelling opnieuw een genot om naar te kijken en luisteren.