Avondland was een voorstelling over zijn moeder, in De vader, de zoon en het heilige feest stond zijn vader centraal, de derde voorstelling van acteur en theatermaker Sadettin Kirmiziyüz gaat over zijn vijf jaar oudere broer Süleyman. What’s happenin’ brother?  is geschreven door Joeri Vos en speelt zich af in een deels overdekte fel geel met blauw gekleurde  boksarena, die tijdens Festival  Cement is geplaatst aan de Copernicuslaan, een ‘wijk met schoteltjes’ tussen Station Den Bosch en de Brabanthallen.

‘Subsidieslurpende allochtoon, Nijntje, knuffeldier…’ – over de megafoon wordt acteur Sadettin Kirmiziyüz aangekondigd, maar hij komt niet opdagen tot grote ergernis van zijn broer die in de kleedkamer zit te wachten om het tegen hem op te nemen. In de bonte arena van zwaar containermateriaal zit het publiek droog in drie groepen verspreid rondom het met gras bedekte midden. Süleyman steekt van wal.

Ze groeiden op in Zutphen, de beide broers Kirmiziyüz, aanvankelijk in een galerijflat, later in een middenstandswijk. Terwijl de oudste van de twee problemen had zich te concentreren, dook de vijf jaar jongere broer Sadettin juist in de boeken. Niet dat hij een gewichtig beroep heeft gekozen, welnee, de gek is acteur geworden! Süleyman, met pet en lange staart, runt inmiddels een succesvolle koffieshopketen. Hij is een man van ironie en een paar merkwaardige gewoontes, zo verhaspelt hij consequent de naam van zijn technisch assistent.

What’s happenin’ brother? is een scherpe monoloog die de verschillen tussen de broers blootlegt en tegelijkertijd de tegenstrijdigheden laat zien van het personage Süleyman. Uiteraard  is hij het niet eens is met de rol die hem in het stuk is toebedeeld. In een bijna cabareteske monoloog toont Sadettin Kirmiziyüz zowel de opstandige als kwetsbare kant van zijn broer. Hij babbelt wat met de meisjes uit het publiek, somt de smerigste Turkenmoppen op en zet consequent de Marokkanen in de hoek. Het stuk laat een intrigerende kijk zien in het leven van het lefgozertje dat zich op een cruciaal moment in het verleden opofferde voor zijn jongere broer.

Onder de naam Trouble Man produceerde Kirmiziyüz inmiddels drie voorstellingen. Miste zijn werk aanvankelijk nog wat vorm, in What’s happeninn’ brother? is die vorm er helemaal. Dankzij de subsidie natuurlijk, want met dat gegeven gaat de voorstelling ook aan de haal. Hier en daar worden de grappen wel erg incrowd, maar los daarvan is What’s happenin’ brother? een heldere voorstelling die gerust in elke wijk mag staan.