Eigenlijk is ze niet zo veel thuis, geeft Ellen ten Damme meteen maar toe. Toch komt het publiek bij haar over de vloer in Thuis bij Ellen. In het openingslied van de voorstelling schetst Ten Damme de setting: haar huis is nogal een rommeltje. Voordat je kunt neerploffen op de bank moet zij er eerst wat troep af duwen. Iets drinken dan? De wijn is zuur en er ligt ook al niet genoeg kaas op het plankje. Gelukkig zet Ten Damme, soms met ekster Arie op haar schouder, snel een lied in.

Zo chaotisch als het huis is, zo rommelig is ook de voorstelling. Het lijkt alsof iemand willekeurig wat liedjes over het parket heeft gestrooid, bij binnenkomst een anekdote in de hoek heeft gesmeten, losjes een verhaal over de bank heeft gedrapeerd en als je de deur sluit, kukelt er meteen een turn-act uit de boekenkast. Thuis bij Ellen schiet alle kanten op: de voorstelling valt in losse flodders uit elkaar.

Van een dramatische lijn, opbouw of logica is geen sprake. De toon verschilt bij elke scène en het is onduidelijk wat Ten Damme precies met haar gasten wil. Alsof ze zegt: ‘Ga toch zitten, ik zet wat muziek op – wil je koffie?’ Om een minuut later weer op te springen, de radio uit te zetten en naar de keuken te rennen voor witte wijn. Zo’n onrust jaagt door de voorstelling. Dan zit je toch niet zo lekker als gast.

Gelukkig zijn er de liedjes, zoals een mooie bewerking van het popnummer I love the way you lie (oorspronkelijk door Rihanna en rapper Eminem): Ich liebe wie du lügst, waarbij Ten Damme zichzelf begeleidt op viool. Of een gedicht van Remco Campert dat prachtig op muziek is gezet: Het regende zon. Als ze begint te zingen of de eerste toon aanslaat op een instrument haal je opgelucht adem. Eindelijk is de gastvrouw in haar element; eindelijk voelen de gasten zich thuis. Maar al snel begint dan weer een nieuwe act, verhaal of anekdote, wordt weer een ander onderwerp bij de kladden gegrepen.

Door alle drukte op het podium is het niet helemaal duidelijk of de makers (Ten Damme en regisseur Ruut Weissman) in de ‘thuis’-thematiek te veel inspiratie vonden of juist te weinig, waardoor alle leemtes opgevuld moesten worden met verhaal na verhaal, weer een andere outfit en bijvoorbeeld een schaduwenspel van acrobate Saar Rombout. Uiteindelijk hoop je vooral dat Ten Damme de voordeur snel achter zich dicht trekt en al die onrust lekker achter de bank of boekenkast laat liggen.