Als cabaretgrootheid Sven Ratzke zegt dat hij een kerstshow maakt, kun je veel verwachten, maar in ieder geval niet iets ‘knussigs’ met poedersneeuw. Het mag dan een kerstshow zijn; Ratzke blijft Ratzke, de brutaal-verleidelijke rasentertainer die altijd verrast en dit jaar nog volop harten veroverde op het Fringe Festival in Edinburgh.

In Ratzkes Christmas Night behoudt hij zijn kenmerkende stijl en combineert absurde anekdotes, hernieuwde covers en eigen nummers met een aantal gastoptredens. Het resultaat is een onvoorspelbare variétévoorstelling, die net zoveel met kerst te maken heeft als een geel zwembroekje met Oostenrijk (en in Ratzkes universum is dat meer dan je denkt).

Met kerst nodig je vrienden uit, aldus de gastheer, dus in Ratzkes Christmas Night maakt een divers gezelschap haar opwachting. Op de premièreavond zijn er optredens van Mathilde Santing, Fay Lovsky en burlesque danseres Natsumi Scarlett. (Later in de tournee zullen Maria Markesini, Claron McFadden, Lavinia Meijer en Eric Vloeimans optreden.) Santing zingt een medley van nummers die – met al hun klassieke wintergevoel – een prachtig uitgevoerde stijlbreuk zijn met de rest van voorstelling. Lovsky brengt natuurlijk haar hit ‘Christmas Was a Friend of Mine’ ten gehore en speelt zingende zaag, theremin en gitaar. Tussen al dit muzikale geweld heeft danseres Scarlett moeite om overeind te blijven: haar striptease-vuurvreet-act steekt er wat bleekjes bij af.

Ratzke omringt zich met een sterke band, bestaande uit Thijs Cuppen (op toetsen), Florian Friedrich (bas) en Haye Jellema (drums). Zij begeleiden even makkelijk een rockcover als ‘Jeanny’ van Falco, als het jazzy ‘Lone Star Cabaret’. Ook Ratzke zelf is in topvorm. Hij zingt vol overgave, stuitert over het podium en babbelt er lustig op los met zijn publiek. Het materiaal van Ratzkes Christmas Night neigt soms naar een soort ‘greatest hits’ van zijn hand, met verhalen en nummers die hij al eerder in voorstellingen verwerkte. En eigenlijk past dat prima in deze tijd van het jaar, waarin iedere drogist de Top 2000 draait en iedereen ‘Bohemian Rapsody’ humt.