Na het grote succes van hun eerste voorstelling Aap en beer hebben Job Raaijmakers en René Geerlings de handen weer ineen geslagen voor Niet huppelen (5+), een theaterstuk voor het conservatieve kind over normen, waarden en regeltjes.

Niet huppelen is het verhaal van twee beste vrienden, gespeeld door Job Raaijmakers en René Geerlings, die naast elkaar wonen en alles met elkaar delen. Hun leven is overzichtelijk. Ze hebben elkaar en hun eigen omgangsregels. Bij het begroeten kussen zij elkaar en tegen de schenen schoppen is toegestaan. Wanneer een van de twee het niet meer eens is met de regels wordt er gebokst om de zaak uit te vechten of introduceren ze een denkbeeldige derde figuur om over de kwestie te kunnen stemmen. Hun vredelievende microsamenlevinkje wordt echter bruut verstoord wanneer zij er een buurvrouw bij krijgen, gespeeld door Willemijn Zevenhuijzen.

Na de komst van de nieuwe buurvrouw raakt alles in de war. Het is opeens niet meer duidelijk welk stukje grond nou van wie is en ook de onderlinge afspraken vervagen nu er rekening gehouden moet worden met een derde partij. In een aantal rake voorbeelden laten de acteurs en regisseur Gienke Deuten de aard en het belang van regels en wetgeving zien. Zo worden er met hekjes duidelijke territoria voor de bewoners afgebakend en komen er verboden op alles waar de buren niet van houden. De regels worden echter zo vaak veranderd dat niemand meer weet hoe het spel gespeeld wordt. De verwarring is groot en de frustratie loopt hoog op. Hoe werken regels eigenlijk? En zijn ze wel zo belangrijk?

De acteurs tonen dit in zeer komisch, haast clownesk spel. Met grote gebaren en slapstickachtige actie-reactie momenten vermaken zij het jonge publiek. Uit de zaal klinkt meerdere malen een overweldigende lach en wanneer er een poppenkastvoorstelling in een andere poppenkastvoorstelling wordt gegeven rollen de toeschouwers gierend van hun stoeltjes.

Niet huppelen is een bijzonder geestige voorstelling, waarin het jonge publiek bewust wordt gemaakt van iets waar we elke dag tegenaan lopen: regels. Raaijmakers en Geerlings slagen er in om door humor hun kleuterpubliek op te voeden tot kinderen met een groter sociaal bewustzijn en dit maakt Niet huppelen een schoolvoorbeeld van een geslaagde jeugdtheatervoorstelling.