Een anderhalf uur durende draaikolk van hallucinerende beelden, stotende ritmes, brullende baritons, acrobatische toeren en Mexicaanse mariachi. Boem! Club Guy & Roni slaat weer toe. Het ‘dansgezelschap’ uit Groningen dompelt ons met Naked lunch onder in een orgastisch amalgaam waar Burroughs’ even intrigerende als onbegrijpelijke roman uit 1959 als inspiratiebron voor heet te dienen.

Vergeet het. Net zomin als Naked lunch gaat over Burroughs’ boek gaat de voorstelling over het geclaimde ‘vrijheid van denken’.

Waarover dan wel? Uiteindelijk is die vraag niet relevant. Of beter: die vraag laat zich niet beantwoorden. Net zomin als je je na een drugs- of drankroes moet afvragen wat de betekenis was van hetgeen je ervaren hebt. De ervaring zelf is de betekenis.

Boem!

Naked lunch zit wel propvol handvatten voor degene die toch wil duiden. Dat begint al met de tekst op de lichtbak voor aanvang. ‘It all started as a joke. One sick fucking joke. (BOOM) Shot.’ Die tekst verwijst naar het ongelukkige incident waarbij Burroughs zijn vrouw in Mexico City doodschoot tijdens een dronken Wilhelm Tell-spelletje. Maar voor hetzelfde geld is die tekst van toepassing op de voorstelling. Een grote, zieke grap waarbij het lachen je snel vergaat.

Boem!

Angst, daar gaat het over. Onder andere. Het geweer dat door Roni Haver (vanuit het publiek!) aan het begin op actrice Veerle van Overloop gericht wordt. Van Overloop die later tegen God (in de gestalte van een lichtbak!) zegt dat ze bang is. Dat we allemaal hoeren zijn. De plastic tent die doet denken aan de manier waarop Dexter zijn slachtoffers vermoordt.

Boem!

Vrijheid, daar gaat het ook over. Het publiek dat wordt uitgenodigd om in een soort spontane lipdub het podium op te komen om daar te dansen op Shakin’ all over. En dat ook massaal doet.

Oh ja, gedanst wordt er ook nog door de dansers van Club Guy & Roni. Tussen enorme rollende panelen die door het uitgekiende lichtplan zelfs lijken te bewegen als ze stilstaan. Zoals de trein waarin je zit al lijkt te rijden als een belendende trein vertrekt.

Naked lunch laat zich niet navertellen. Naked lunch is een trip om te ondergaan. Wreed en zacht en mooi en lelijk tegelijk. Overrompelend.

Boem!