Wat een heerlijke Butterfly heeft Opera Zuid gemaakt! Dit is opera zoals opera moet zijn: veroverend, sensueel, mooi, verrassend en expressief. Een absolute vijfsterren-productie! Opera Zuid heeft Puccini’s klassieker al vaker opgevoerd, maar deze enscenering van regisseur Frank van Laecke mag gerust gezien worden als een muzikaal en artistiek hoogtepunt.

Eigenlijk valt er helemaal niets negatiefs over deze Butterfly te melden. Het verhaal (over een Amerikaanse marineofficier die een Japans meisje trouwt, zwanger maakt en weer verlaat) is een eerste klas smartlap, maar bij Opera Zuid is elke noot en elk gebaar geloofwaardig. Van Laecke heeft het verhaal met fluwelen handschoenen aangepakt, versterkt met een mooi gestileerd toneelbeeld en fraaie symboliek: de vlinder als symbool van de ontpopping van het meisje in een jonge vrouw, de Japanse vlag als de clash tussen culturen of de regen van rijstkorrels die aan het eind op de personages neerdaalt (een visueel zeer sterk beeld). Het is allemaal even fraai om naar te kijken en suggestief. Deze Butterfly (met oogstrelend mooie oosterse kostuums) is zeer traditioneel maar buitengewoon overtuigend.

En muzikaal worden er topprestaties geleverd. In de eerste plaats door de Koreaanse sopraan Soojin Moon. Het leek wel alsof deze rol persoonlijk voor haar was geschreven. Elke noot getuigde van haar inlevingsvermogen en was van een indringende schoonheid. Even imposant waren de prestaties van Pinkerton (Adriano Graziani) en Nederlanders als Karin Stroobos (Suzuki), Marcel van Dieren (Sharpless) en Martijn Sanders (Bonzo). In Eindhoven stond een perfect uitgebalanceerde cast op het podium waar De Nederlandse Opera jaloers op zou zijn en het Brabants Orkest speelde onder leiding van Fabrice Bollon met souplesse en nuance. Wat een kwaliteit zat er in de bak! Een indrukwekkende prestatie voor een gezelschap dat door de bezuinigingen in doodsnood verkeert.

(foto: Morten de Boer)