Het zou een opera zijn. En meer nog: grootschalig muziektheater op een schip vol vluchtelingen. Op dat schip zou het publiek een reis gaan maken, een gevaarlijke tocht. Toelichting in het programmablaadje van Lampedusa: hoe Noord-Hollanders verbonden zijn met vluchtelingen in de wereld.

Nee, aan ambities geen gebrek bij de mensen van Het Monsterverbond. Het ooit zo spraakmakende locatietheatergezelschap, dat naam maakte met groots uitgevoerde voorstellingen, zou, na een periode van relatieve stilte, zichzelf maar zo weer op de kaart kunnen zetten.

Maar hoe bedrogen kun je uitkomen.

Het ‘schip’ bestaat uit niets anders dan twee tegenover elkaar geplaatste tribunes van bescheiden omvang waartussen een bassin ligt. Daaromheen zijn weliswaar schuttingen gebouwd die de contouren van een boot suggereren (en ja, we moeten via een soort loopplank de tribunes beklimmen), maar daar houdt het mee op.

Op de voorplecht staat een orkestje, met een standaard popbandbezetting: drums, toetsen, gitaar, bas. Als dit al een opera moet worden, dan toch behoorlijk van het uitgeklede soort. ‘Bang zijn is geen optie’, klinkt het ergens aan het begin. Maar waar zouden we in godsnaam bang voor moeten zijn? Voor het zoetsappige verhaaltje van Lampedusa, het meisje dat vernoemd is naar het eiland dat het gedroomde doel is van haar reis? Voor de jongen die door zijn dorpsgemeenschap is uitgekozen om met bijeengezameld geld de gevaarlijke oversteek te maken?

Je moet maar durven: een van de meest heikele actuele thema’s bij de kop pakken en er dan zo’n nietszeggende vertelling over maken. Wat we zien is een uitermate statisch spel met personages die zich in een soort luguber sprookje wanen, wat we horen is popmuziek van het eenvoudige soort: beetje sferisch, met hier een lichte reggae groove en daar wat soft soul.

De voorstelling kapseist volledig als het bassin volloopt met water en de twee mannelijke spelers verdrinken. ‘Op een positieve wijze worden de kracht, de moed en het mededogen bezongen van mensen die het aandurven de oversteek te maken naar een ongewisse toekomst’, heet het nog op de website van Het Monsterverbond. Wat we zien is een staaltje theatraal effectbejag onder de noemer van datzelfde mededogen.