De overgrootvader van actrice Julia van de Graaff was een Zeeuwse bakkerszoon.  Hij zette een snoepimperium op dat wereldwijd succesvol werd. Van de Graaff dook de archieven in om de geschiedenis van de familie Van Mellle om te zetten in een theaterproductie samen met Productiehuis Zeeelandia.

Paul Pourveur werd gevraagd een tekst te leveren. Hij mengde feiten en fictie in een toneelstuk met drie afzonderlijke delen. De titel King Sweet King of de Zoete Inval is een verwijzing naar King Lear van Shakespeare. Net als de dwaas geworden koning had Van Melle uit Breskens drie dochters die het lastig kregen met elkaar toen de zakenman zich terugtrok en zijn opvolging moest regelen.

Van de Graaff acteerde in 2010 in Zeelandia’s succesproductie Zeeuwse vrouwen, samen met Gonny Gaakeer en Astrid van Eck. Dit trio is nu ook te zien als de drie zussen. Het eerste deel gaat over de opbouw van het bedrijf. Het tweede deel beslaat de oorlogsjaren met het bombardement op Breskens. Hierin komen frustraties, belangen en de tegenstellingen tussen de zussen het meeste tot uiting. In het laatste deel zien we drie vrouwen van nu uit de derde generatie van de familie Van Melle waarbij de ene kleindochter vooral de beurs in de gaten houdt en een ander plannen heeft voor een museum over het familiebedrijf.

Pourveur voegde een mannelijk personage toe, gespeeld door Stijn Westenend, die behalve de muziek op band, vooral als een soort beatboxer de soundtrack verzorgt. Ook verhaalt hij tussendoor over de geneugten van snoepgoed en hoe zich dat ontwikkelde tot zogenoemd ‘amusementsvoedsel’. Pourveurs tekst draagt vooral een documentair karakter en is bij vlagen humoristisch. Beklemmend of dramatisch wordt het niet , maar onderhoudend is het wel.

Prachtig is de vondst van decorbouwer Katleen Vinck waarbij een plankier uit het eerste deel op even simpele als ingenieuze wijze transformeert tot schuilkelder om in het derde deel dienst te doen als bank. Regisseur Paul Knieriem laste de verschillende scènes met enkele fraai gezongen liedjes behendig aan elkaar tot een soepele voorstelling.