Sommige verhalen zijn te mooi om ze te laten vergeten. Theatergroep Aluin heeft er tien bijeengebracht in de nieuwe productie Ken je klassiekers II. Eerder bood Aluin al een snelle introductie in een aantal tragedies van de oude Grieken en Shakespeare. Voor Ken je klassiekers II putte schrijver Erik Snel inspiratie uit het Oude Testament.

Met de ontkerkelijking is ook de bekendheid met de verhalen uit de Bijbel drastisch verminderd. Velen zullen de geschiedenissen van David en Goliath, Jonas in de walvis, Mozes en de tien geboden of Noach en de ark al niet meer kennen. Aluin brengt ze opnieuw onder de aandacht, in de eerste plaats voor een jong publiek.

Op een kale vloer en met niet veel meer dan een paar bijzettafeltjes en een emmer brengen Hiske Eriks, Boris van Bommel en Jilles Flinterman met veel energie en daarbij horend tempo Jonas, Mozes, Adam en Eva, Job en nog vele anderen tot leven. En niet te vergeten God, de eigenlijke hoofdpersoon in het Oude Testament.

Dat doen ze met een doeltreffende afwisseling van vertellen en acteren. Het verloop van het verhaal wordt verteld, cruciale scènes uitgespeeld. Soms stappen ze ook uit hun verhaal, zoals wanneer Hiske Eriks zich afvraagt hoe Noach het redde met zo’n kleine bemanning op zo’n reusachtige ark. De vertellingen worden zonder ironie of commentaar op de inhoud en met een minimum aan duiding gebracht. Wel wordt verwezen naar de verwantschap met de joodse Tenach en de Koran. Slechts een enkele keer, zoals na de wederwaardigheden van Job, volgt een terloopse verwijzing naar ‘de moraal van het verhaal’.

De aantrekkelijkheid van de voorstelling schuilt vooral in de vele kleine terzijdes in de lichtvoetige tekst en in de regie van Victorine Plante. Noach zet een bouwhelm op wanneer hij de opdracht krijgt om een ark te bouwen, de actrice met een emmer over haar hoofd als Jonas in de maag van de walvis klaagt dat ze niet van kleine ruimtes houdt én niet van vis, Goliath krijgt van het licht tegen de achterwand de schaduw van een reus. Het enthousiasme van de spelers mist zijn uitwerking overigens ook niet. Dat ze daarbij soms wel erg dicht in de buurt van typetjes maken komen, vergeef je ze graag.

Ken je klassiekers II is een plezierige en toegankelijke voorstelling, voor vele gezindten en leeftijden.