Een mat op de vloer, wat spulletjes, kinderen eromheen en een paar handenvol woorden. Veel heb je niet nodig om kinderen te laten kennismaken met theater. In Kamishibai voor kleuters, geregisseerd door Noël Fischer, doet NTjong dat op een vriendelijke en smaakvolle manier.

Kamishibai, papieren drama, is Japans verteltheater. In de twaalfde eeuw begonnen boeddhistische monniken ermee. In tempels brachten ze moralistische verhaaltjes tegen een decor van posters. In de eenentwintigste-eeuwse versie van NTjong, de jeugdtheaterpoot van het Nationale Toneel waarin Stella Den Haag is opgegaan,  blijft de basis dezelfde. Je kunt je goed voorstellen dat deze manier van vertellen in al zijn eenvoud al eeuwenlang werkt.

Om een vierkant vlak van rieten matten zitten de kinderen op poefjes. Aan het hoofd van het speelvlak zit Feike Looyen op haar knieën tussen wat attributen. Looyen treedt afwisselend op met Erna van den Berg, ze vraagt ieder kind afzonderlijk naar haar of zijn naam. Met haar handen tegen elkaar begroet ze iedere kleuter: ‘Welkom Annefleur. Welkom Madelief. Welkom Jip-Jeroen.’ De première in het Theater aan het Spui had inderdaad nogal een succesvol wit publiek, maar Kamishibai voor kleuters kan overal spelen waar je je mat kunt neerleggen, in elke klas, tent of kamer. Dat gebeurt ook: NTjong gaat naar de scholen waarvan veel leerlingen anders geen kennis zouden maken met theater.

Looyen vertelt gedichtjes en verhalen van schrijvers van wie de namen door onderhandelingen over de rechten in het programma noch op de site genoemd werden. Inmiddels is dat geregeld. Te herkennen waren in elk geval Marit Törnqvists Klein verhaal over liefde en versjes van Hans en Monique Hagen en Max Veldhuis’ Klein mannetje zoekt een huis. Het meest à la Kamishibai werd Een hemel voor beer van Dolf Verroen verteld: vanuit een houten koffertje, met mooi papier als achtergrond en met papieren dieren als acteurs.

Feike Looyen vertelt sereen, zorgt voor een rustige sfeer, richt de aandacht van haar publiek op de verhaaltjes en gedichten en laat de kleuters met een gedicht meedoen als ze te lang stil hebben gezeten. In een schaal met water laat ze gevouwen bootjes varen, de regen kletteren en een schipbreuk plaats vinden. Kamishibai voor kleuters is een mooie kleine voorstelling en hopelijk een opmaat voor meer theaterbezoek.