‘Heb jij misschien nog een leuk verhaal?’, vraagt theatermaakster Ida van Dril terwijl het publiek de zaal binnendruppelt. ‘Een leuk boek, of iets dat je zelf hebt meegemaakt? Ik verzamel namelijk verhalen.’ Al snel schieten de vingers omhoog en worden Pluk van de Petteflet, Lord of the rings en ‘die keer toen ik met de caravan op vakantie was’ toegevoegd aan de verhalenverzameling. De toon is gezet, het zaallicht dooft en het echte verhaal kan beginnen.

Op het toneel staat een muzikale kar waarin medespeler en muzikant Michiel Schreuder verstopt zit tussen vele instrumenten. Zo vertelt Ida: ‘Voor Michiel en mij geen vliegtuig of een hogesnelheidstrein om te gaan waar wij graag willen zijn. Onze oude kar is traag, maar hij rijdt. Hij zweeft door de ruimte en ontsnapt aan de tijd.’ Met de kar reizen zij door verschillende verhalen die zij van hun opa de poortwachter hebben geleerd. Hij kende immers alle verhalen van de wereld. En vandaag is het tijd voor het verhaal van Joris en de draak: ‘Een verhaal dat op een dag misschien je leven redt.’

Dit gaat niet zonder publieksfavoriet Appie Apenkop: een pop, gemaakt door Kathelijne Monnens. Hij was de oude vriend van opa en wordt door Ida en Michiel gevraagd om samen met hen het verhaal te vertellen. Van Dril weet de pop tot leven te wekken met een grote dosis humor. De razendsnelle schakels tussen grappenmaker Appie en de open, enthousiaste Ida laten zien dat Van Dril een fantastische poppenspeelster is. Pop Appie valt echter wel tien keer flauw bij de gedachte aan het spannende verhaal en stelt daarom voor om wat afspraken te maken met het publiek, dat een belangrijke rol moet gaan vervullen.

Zowel de draak als het volk wordt namelijk vertolkt door het publiek via wat simpele, maar effectieve gebaren en geluiden. Wanneer het publiek zelfs mee mag deinen en in moet haken op de muziek tijdens het dorpsfeest, laten Van Dril en Schreuders zien dat ze zowel kind als ouder kunnen meeslepen in hun vertelling. Een van de hoogtepunten is het telefoongesprek tussen de koning van de stad (gespeeld door Van Dril) en Joris, de kletsmajoor die zijn lippen niet op elkaar kon houden (gespeeld door Schreuders), waarin Joris de koning vertelt hoe hij de draak denkt te kunnen verslaan. Met grappige geluidseffectjes, verdraaiingen en versnellingen van de stem laat Schreuders horen dat hij niet alleen instrumentaal, maar ook vocaal goed uit de voeten kan.

Het is daarom ook niet vreemd dat Van Dril met deze voorstelling het Gouden Ei won, als beste familievoorstelling op de Parade in 2013. Mede hierdoor werd besloten om Joris en de draak uit te breiden tot een avondvullend programma. De intieme sfeer, de magische muziek en het minimale decor maken deze ietwat brave voorstelling tot een mooi verhaal op zich, waardoor Van Dril en Schreuders zich gelijk mogen stellen aan Joris, de verhalenverteller.