Wie is er niet een beetje bang voor mevrouw Helderder uit Pluk van de Petteflet, symbool van strengheid en smetvrees? Voor wie de kleutertijd alweer achter de rug is, maar toch nog een appeltje met haar te schillen heeft is er nu de zoete wraak van Hoge Noo(d)t. Deze muziektheatervoorstelling voor kinderen vanaf zes jaar oud draait om net zo’n personage, en nu is ze ook nog eens juf.

Voordat Juf Net tot Schoon ergens arriveert, snelt haar uitgestoken arm haar vooruit met een spuitbus waar een flinke wolk uitkomt. Haar drift om iedere geur, vlek of bacterie te verwijderen komt haar duur te staan. Als ze tijdens een schoolreisje pardoes door het toilet wordt gespoeld komen de hoge registers die sopraan Anne-Christine Wemekamp weet te bereiken met haar zang goed van pas. Met angst en beven beweegt zij zich in de ondergrondse wereld. Een paar keer wordt het inventieve decor al zingend omgebouwd, zo krijgen de toeschouwers ook de voor ons onzichtbare wereld te zien. Eenmaal in het riool is het zelfs voor juf Net tot Schoon onmogelijk om vlekkeloos te blijven en als zij haar handschoenen niet meer schoon krijgt, valt zij zelf uit de toon tussen de vlijtig wassende knaagdieren en lijnen vol kraakheldere en smetteloze drogende repen toiletpapier. Zo is Hoge Noo(d)t afwisselend geestig en spannend.

Oorkaan werkt voor deze voorstelling in de regie van Dagmar Slagmolen samen met de zangeressen van Wishful Singing: Anne-Christine Wemekamp (eerste sopraan), Maria Goetze (tweede sopraan), Marjolein Verburg (mezzosopraan), Anemiek van der Ven (eerste alt) en Marjolein Stots (tweede alt). Door muziekdramaturg Jan Pieter Koch is een flink aantal stijlen aan elkaar gesmeed, moderne en klassieke muziek, populaire tot minder bekende liederen uit allerlei landen. Voordat Ravel en Monteverdi arriveren is er Herman van Veen en Flamenco. Zo worden er verschillende emotionele registers bespeeld. En hoe verschillend ook, de liederen sluiten naadloos op elkaar aan. Er ontstaat een helder, goed te volgen verhaal en een mooie reis door de muziekgeschiedenis.