De mannen van Zoutmus zweten zich te pletter in het Paradetheater en ook het publiek zit zo stil mogelijk om niet knock-out te gaan door de warmte. Gelukkig blijkt een oververhitte festivaltent de ideale setting voor het absurdistische rockconcert van deze Orkater-Nieuwkomers. Ze rammen headbangend op hun gitaren en stuiteren onvermoeibaar over het podium in het prettig gestoorde Half krab / half winegum.

Het vreemdsoortige concert is de vijfde voorstelling van muziektheatergroep Zoutmus, die in 2010 werd opgericht als Kofferband. Half krab / half winegum is, in reprise, op de Parade te zien met een setlist van vooral Engelstalige liedjes en super korte sketches. De performance drijft op de energie en het enthousiasme van de bandleden: (bas)gitarist Thijs Felperlaan, gitarist/zanger Colin Linnekamp, pianist Jules Timmers, (bas)gitarist Houk van Warmerdam en percussionist Mees van Warmerdam.

In regie van Titus Tiel Groenestege hebben de jongens een voorstelling in elkaar geknutseld die even bizar is als verslavend. Neem het fragment van de Indiaan die meiden versiert door heel hoog te springen, maar helemaal klaar is met alle toeristen waarmee hij op de foto moet. Hij besluit te verhuizen naar een kabouterdorp. Zomaar een flard uit het vreemde universum van Zoutmus.

Logica of opbouw zijn ver te zoeken. Er is vaak geen touw aan vast te knopen. Maar de vlot wisselende sketches worden zo strak uitgevoerd dat je, zodra je een beetje van de schrik bent bekomen, niet meer anders wilt dan grinnikend blíjven kijken. Al zijn de acts soms erg flauw of plat, Zoutmus neemt je in de houdgreep, ook in zo’n benauwde festivaltent.