Het is niet makkelijk, een open relatie. Het is veel geven en nemen. Niet te veel vragen, af en toe de andere kant opkijken en vooral geen jaloezie. In Fiftyfifty hebben de veertigers Milou en Jens een open huwelijk. Om complicaties te voorkomen hebben ze enkele regels af gesproken. Bijvoorbeeld dat ze elkaar niet lastig zullen vallen met vragen over hun avonturen.

Net zoals de huishoudelijke taken wekelijks even moeten worden doorgenomen, zo worden ook de relationele activiteiten regelmatig geagendeerd. Wie wanneer waar is (en eventueel: met wie), het kan maar beter in alle openheid besproken worden, ze geven elkaar immers de ruimte. Hun open huwelijk is vaak hard werken. Gelukkig houden ze toch het meest van elkaar.

Fiftyfifty is het eerste toneelstuk van columniste Aaf Brandt Corstius. Ze schreef het op verzoek van Mugmetdegoudentand en het is als lunchtheatervoorstelling te zien in Theater Bellevue in Amsterdam. Brandt Corstius lijkt het stuk geschreven te hebben vanuit de vraag hoe het er dan aan toe gaat in zo’n relatie. Kun je rationele afspraken maken over affaires ? Elkaar in grote lijnen op de hoogte houden van de buitenhuwelijkse activiteiten zonder dat dat scheve gezichten oplevert ? Kun je samen besluiten wat wel en wat niet door de beugel kan ?

Niet in Fiftyfifty, waar de ene affaire de andere niet is. Milou heeft verschillende jonge minnaars. Maar als Jens er slechts een enkele relatie op na houdt en die meer om het lijf heeft dan alleen lol en seks met een jongere vrouw, wordt Milou toch tamelijk jaloers. Ze wil er ineens alles van weten, al gaat dat volledig tegen hun afspraak in. Dat levert amusante scènes op en een aantal grappige dialogen waarvan de humor vooral zit in laconieke opmerkingen die niet helemaal sporen met de situatie.

Fiftyfifty is een relatiekomedie die vlot gespeeld wordt door Marcel Musters als de redelijke echtgenoot die het graag een beetje relaxed lijkt te willen houden en Lies Visschedijk. Zij vertolkt met verve Milou die alle zeilen moet bijzetten om haar veeleisende leventje met minnaars, goede baan en goedwillende man in de hand te houden. En aangezien ze beiden van goede wil zijn, blijft het gekrakeel binnen de perken in dit vermakelijke en licht verteerbare lunchtheater.