Zo’n tropisch eiland is toch leuker op televisie. Dat hebben de deelnemers van Expeditie Eiland wel gemerkt. Bij aankomst droomden ze nog van roem en rijkdom, maar nu zitten ze opgescheept met wurgcontracten en een sadistische presentator. Het is een verrassende wending in deze nieuwe musical van Rick Engelkes Producties. Waar je in de eerste helft een brave ode aan reality tv verwacht, gaat de tweede helft aan de haal met de trucjes van het realitygenre. Een musical die je op het verkeerde been zet.

Daar staan ze dan, de drie gezinnen die moeten overleven op een verlaten eiland. Peet en Wim van Kate missen nu al de frikandellen uit Schiedam, maar het prijsgeld is nodig voor een nieuw huis. Vincent Kuipers is meegenomen door manlief Fred, die dolgraag beroemd wil worden. De chique Dionne van Stirum-Vinkesteijn wil haar zelfhulpboek aan de man krijgen, en pakt elke gelegenheid aan om haar buren te verlichten. En dan zijn er nog drie pubers, die zo met hun eigen problemen en hormonen kampen. Tries Kuipers en Wesley ten Kate zien elkaar wel zitten. Niemand, inclusief ouders, ziet de dochter van de Stirum-Vinkesteijntjes zitten.

Genoeg ingangetjes voor een avondvullende musical. En inderdaad: in de volgende scènes leren we vanalles over de verhoudingen in de gezinnen. Vincent laat zich ondersneeuwen door zijn mediageile man, Dionne houdt de schone schijn op, en een slippertje van Peet heeft ernstige gevolgen voor Wim. Je vermoedt al snel waar deze voorstelling naartoe gaat. De gezinsproblemen gaan escaleren en worden dan voorgoed opgelost door hun verblijf op het eiland. We kennen de formule al lang van televisie: reality tv als een ingrijpend ‘sociaal experiment’, zoals RTL het graag noemt. De eendimensionale personages op het eiland maken dit vermoeden alleen maar sterker. De pretentieuze yogadame, de volkse fastfoodmevrouw, de mediageile homoman, het zijn allemaal clichématige figuren die niet zouden misstaan in een Adam zkt Eva of Expeditie Robinson.

Maar dan gooit presentator Ruud Salomon (Joey Schalker) de voorstelling om. Hij speelt de personages tegen elkaar uit, om het televisiedrama wat op te krikken. Als ze zich verzetten tegen een opdracht, herinnert hij ze eraan dat contractbreuk een aanzienlijke boete betekent. Kandidaten, zo vertrouwt Salomons ons toe, zijn niet meer dan zetstukken voor hoge kijkcijfers en spannende tv. Zo wordt de eens zo joviale presentator de antagonist in het stuk. Uiteindelijk worden de gezinnen niet gelukkig door de spelshow, maar ondanks de spelshow.

Van genuanceerde personages moet deze musical het niet hebben. Dat hoort bij de code, maar is ook een gemakkelijk excuus om oude karikaturen neer te zetten. Fred Kuipers (Ferry Doedens) blijft een clownesk stereotype van een vrouwelijke homoman. Waar alle andere personages een ontwikkeling doormaken, blijft hij het foute vriendje van Vincent. De meest humoristische rollen zijn die van Lone van Roosendaal en Jelka van Houten. De frituurmetaforen van Peet vliegen je om de oren, maar van Roosendaal heeft de komische timing om elke grap te laten landen. Van Houtens droge humor past eveneens prima bij de vinnige oneliners van Dionne. Zij zijn de drijvende kracht achter deze vermakelijke expeditie.

Foto: Roy Beusker