Jawel… Vijf sterren staan hierboven. Dat is veel. Vier van die sterren zijn voor Jochem Myjer zelf en zijn nieuwste spektakel Even geduld aub! Die vijfde ster is voor de medische wetenschap. Voor zijn artsen en verpleegkundigen in het Leids Universitair Medisch Centrum en het revalidatieteam, die hem wonderlijk snel weer op de been hielpen. Ere wie ere toekomt.

Oké, voor de enkeling die het is ontgaan: Jochem Myjer, ras-entertainer en Neerlands troetel-adhd’er, had een tumor in zijn nek. De tumor werd nét op tijd ontdekt, voor hij grote, blijvende schade kon aanrichten. Na een operatie van dertien uur was het onding verwijderd en na onderzoek bleek het goedaardig. Maar Myjer lag dagenlang zonder enig gevoel in zijn lijf in het ziekenhuis en het was nog maar de vraag of hij ooit weer zou kunnen lopen, laat staan het podium weer kon opklimmen.

Voor de vreugde van het weerzien is elk theater nu te klein. Er is dit seizoen op de reguliere manier geen kaartje meer te krijgen. Het is alsof hij in honderden gespreide armen valt. Het is bijna voelbaar dat iedereen hem eens lekker tegen de borst wil drukken als hij als een duveltje uit een doosje uit een metershoog borstbeeld van hemzelf tevoorschijn springt en zo blij als een kind op zijn verjaardagsfeestje zijn gasten begroet. Met allereerst een portie tumor-humor. Dan hebben we het maar benoemd. De grootste lof gaat daarbij uit naar de anesthesist die het voor elkaar kreeg hem dertien uur onder zeil te houden.

Wat volgt is één groot feest met dwaasheden, onzin op een stokkie, dansjes, raps, kabaal, imitaties van bekende Nederlanders, een stukje muziek van Enrique Iglesias waarin hij laat horen dat de zanger in elk lied een kikker nadoet, verhalen hoe hij thuis het bed verschoont en de afwasmachine uitruimt, een les ‘hoe word je een musicalster’, zijn ontmaagding, liedjes om bij te lachen (een snoeihard slaapliedje) of vertederd bij te glimlachen (zoals een hitsige ode aan stewardessen en een vrolijke smeekbede aan zijn vriendin dat ze niet bij hem weg kan en mag).

Het schiet alle kanten op. En je volgt hem, ook als het af en toe ontaardt in ‘K3 voor volwassenen’ en je je afvraagt ‘waar gáát dit over’ en ‘waar komt dít nou weer vandaan?’ Het doet er niet toe, je bent al reddeloos verloren. De chaos die hij samen met regisseur Jos Thie tot op de centimeter nauwkeurig heeft uitgestippeld, is ónweerstaanbaar. En dat wordt nog eens versterkt door de techniek, belichting en de schitterende projecties op dat metershoge witte borstbeeld waaromheen en waarop zich de hele voorstelling afspeelt.

De absolute meerwaarde van Even geduld aub! zit in de momenten waarop Myjer passages voorleest uit het dagboek dat hij bijhield in het ziekenhuis en daarna. Dan blijkt hoe hij in deze kakofonie de totale controle heeft en de hele zaal ook muisstil kan laten zijn. De fragmenten zijn het cement van de voorstelling. Ze zijn waarachtig en ze ontroeren, met als hoogtepunt het fragment over zijn thuiskomst en het weerzien met zijn twee kinderen. De theatermaker heeft kennisgemaakt met een keerzijde van het leven en is daar gelouterd uitgekomen. Lang en vrolijk zal-ie leven.

(foto: Jaap Reedijk)