Ergens anders of in de toekomst is het leven vast beter. In Tsjechovs Drie zusters, uitgebracht door het Nationale Toneel in regie van Theu Boermans, lijkt vrijwel iedereen daarvan overtuigd.

De drie generaalsdochters Olga, Masja en Irina willen terug naar Moskou waar ze hun jeugd doorbrachten. Daar verwachten ze dat het echte leven zich afspeelt en ze gelukkig kunnen zijn. De officieren die bij hen over de vloer komen, hebben het graag over de toekomst van de mens, al lijkt hun gefilosofeer soms vooral tijdverdrijf. Wanneer de nieuwe garnizoenscommandant Versjinin zijn entree maakt, staat hij binnen de kortste keren te oreren over de mens van de toekomst voor wie het leven op aarde mooi zal zijn. De drie zusters kijken met bewondering naar hem op, terwijl hij zich eigenlijk zelfvoldaan tot de zaal wendt. Mark Rietman introduceert hem schitterend als praatjesmaker.

In de levendige bewerking en regie van Theu Boermans bij het Nationale Toneel voert de komedie tijdens de eerste twee bedrijven de boventoon. Helemaal wanneer iedereen zich voor het carnaval verkleedt. De officieren dossen zich uit als Batman, The Joker of Spiderman en Irina als Chaplin. Voordat de carnavalsgangers de straat op worden gebonjourd, feesten ze in het forse glazen huis dat het toneelbeeld domineert.

Na de pauze is er weinig reden meer voor vrolijkheid. Er zijn enkele jaren verstreken, het garnizoen gaat de stad verlaten en dus vertrekken ook de officieren. De kans om uit de provinciestad te ontsnappen is voor de zusters verkeken. Moskou is verder weg dan ooit. Ze leggen zich erbij neer, al blijft de vraag hen pijnigen ‘waarvoor wij leven, waarvoor wij lijden’.

Drie Zusters van Tsjechov wordt terecht regelmatig gespeeld. Ook Boermans laat zien hoe rijk dit stuk inhoudelijk is. Het prachtige spel van vooral Katja Herbers, Ariane Schluter en Mark Rietman is een reden te meer om de voorstelling te gaan zien.