Towards Dawn
Korzo Producties, Faso Danse Théâtre
© Robert Benschop
- 28 januari 2012 - Korzo theater, Den Haag - Speellijst
Vluchten om te overleven

Towards Dawn

Een trilling in een wenkbrauw is de eerste aanzet van de beweging die het hoofd in gang zet en verder door het hele lijf trekt tot de danser, het lichaam heftig schokkend, neervalt op de vloer. Alleen al die eerste minuten van Towards dawn zijn mateloos fascinerend. Danser Sayouba Sigué heeft een lichaamsbeheersing die elke spier kan doen trillen, schudden of sidderen.

Er niet bij horen, je onveilig of ongeliefd voelen, het kunnen allemaal redenen om je over te geven aan de gemakken van de consumptiemaatschappij, verslavingen of een virtueel leven. Choreografe Kalpana Raghuraman ziet dit als vluchtgedrag dat de moderne mens als overlevingsstrategie gebruikt, in Towards dawn gaat zij dit met haar dansers juist uit de weg en worden angst en pijn vol te lijf gegaan.

Kalpana Raghuraman, sinds 2010 artist in residence bij het Korzo productiehuis, beet met Towards dawn de spits van het New Talents-programma tijdens het Holland Dance Festival af. Raghuraman heeft een achtergrond in de Indiase dans Bharatanatyam, maar vermengt deze klassieke dansvorm met moderne dans. Voor Towards dawn werkt zij met de dansers Adonis Nebié en Sayouba Sigué uit Burkina Faso.

Nebié en Sigué – zeer verschillend in fysiek, energie en bewegingsstijl- leggen tijdens de voorstelling ieder hun eigen weg af. Soms wordt er toenadering gezocht door een hoofd in de knieholte van de ander de duwen, of zich letterlijk aan de ander vast te klampen en  te laten meeslepen. Slechts een aantal keren komen Nebié en Sigué samen in een dynamisch synchroon gedanst duet. In Towards dawn wint het licht aan kracht als tijdens het ochtendgloren, of valt het op de vloer als gefilterd door een bladerdak. Er is plaats voor ontspanning, hoog in de lucht of op een groot kussen. Maar heftige dromen doen het lichaam er ook van opspringen.

De samenwerking die choreografe Raghuraman voor deze voorstelling is aangegaan is bijzonder. Het detail van de Bharatanatyam, zoals de oog- en hoofdbewegingen, het aardse van de Afrikaanse dans waarin de explosieve energie het hele lichaam in beweging zet in combinatie met moderne dans, geven Towards dawn een uitzonderlijke intensiteit.

©Theaterkrant 2014

Dit bericht was geplaatst inDans and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Plaats een reactie of laat een trackback achter:Trackback URL.