Met An evening with Hofesh Shechter, introduceert het Nederlands Dans Theater 1 een voor het gezelschap nieuwe choreograaf. De Israëlische Shechter werkt al ruim tien jaar in Groot-Brittannie, waar Paul Lightfoot gegrepen werd door zijn choreografieën. Tegenover de gebruikelijke mixed bill-programma’s is de keuze om het podium aan een maker te geven voor een gedegen kennismaking een pré.

Uprising is een choreografie voor zeven mannen. Krachtmetingen, om elkaar heen draaien, elkaar optillen. De onderlinge verhoudingen zijn in de dynamische bewegings- en beeldtaal van Shechter duidelijk leesbaar. Toch lijkt de dans in het eerste stuk van de avond nog niet op volle scherpte te staan.

Dat is wel het geval in In your rooms waarin de energie van het toneel spat. Ook in deze choreografie weet Shechter de toeschouwers regelmatig te overvallen door met black-outs en plaatsverwisselingen te spelen. Telkens is hij het publiek een stapje voor. Als de vier musici opeens uit het niets, hoog in de lucht lijken op te doemen, vraagt iemand in het publiek zich af of ze daar echt zitten of dat het een filmbeeld is. De musici gooien met hun percussie en bassnaren letterlijk de beuk er in, zwepen op en bieden tegenkracht aan de grote groep van twaalf dansers.

Shechter wisselt in In your rooms van perspectief en zoomt in en uit van klein naar groot. Op persoonlijk niveau, van liefdevol tot vete, tot een opstand van de groep. Samen sterk, maar het collectief valt net zo snel uiteen in groepjes die verschillende richtingen kiezen. Met zijn concrete idioom weet de choreograaf prachtig te variëren. Hoewel de voice over op momenten geestig is, met bespiegelingen over chaos, orde en leiderschap, is de dans van Shechter al veelzeggend en indrukwekkend genoeg.

De choreografieën Uprising en In your rooms die de NDT-dansers instudeerden waren in 2008 al in Nederland te zien tijdens het Julidans festival. Met de tournee van het NDT krijgt het werk nu een veel groter bereik in Nederland. En dat is terecht, want Shechter maakt interessant werk voor het grote podium.