De house-, hiphop-, breakdance- en comedy-dansvoorstelling 100% Selfmade, een choreografie van Arthur Rosenfeld, is een coproductie van DOX en Maas theater en dans. Maar bovenal zijn veel dansers van het niet vermelde 155 alias Ill Skill Squad zichtbaar; de gasten die met hun voorstelling 155 (2013) ineens een nieuw genre theaterdans op de kaart zetten en met hun eerste grotezaalvoorstelling Episch volgens sommigen keihard op hun bek gingen door de flinterdunne verhaallijn en rommelige uitvoering.

100% Selfmade gaat over een vriendschap tussen acht jonge mannen, die niets liever willen dan dansen en die zich naar de top proberen te vechten. We zien hun weg daarnaartoe vol lol, falen en presteren. Het is een verhaal dat heel dicht bij deze jongens zelf ligt. Rosenfeld lijkt deze ongeleide projectielen in een stevige houdgreep te hebben. Ineens zitten de geniale slechte grappen, foute dansjes en ‘sicke moves’ ingebakken in een verantwoord dramaturgisch keurslijf. Zeker niet slecht, maar het roept wel een gevoel van wrange ironie op. Want de jongens die overal lak aan hadden, vooral aan de ongeschreven theaterregels, en die iedereen, inclusief zichzelf, in de zeik namen, staan nu met best wel een brave jeugd- of jongvolwassenenvoorstelling op de bühne.

Gelaten voeren de jongens, gekleed in trainingsbroek, retro hipster-trainingsjas of gewoon een T-shirt, hun eerste bewegingen uit. We kijken met een licht smartlapperige bewogenheid terug op hoe deze acht jongens zijn gekomen waar ze nu zijn: de première van 100% Selfmade. Door de plichtmatigheid waarmee ze het opvoeren voelt het een beetje treurig. Alsof ze zichzelf in deze voorstelling echt even kwijt zijn.

Maar toch broeit er iets. De ruimte transformeert met een handig multi-inzetbaar decor naar een trainingsruimte inclusief spiegels en kleedkamer. Samen met de live filmprojecties, scherpe teksten en een heleboel losse muziekfragmentjes ontvouwt zich geleidelijk een heerlijk melige voorstelling. De een na de ander vliegt met zijn indrukwekkende skills door de ruimte. Van te blije housedansjes schieten ze naar indrukwekkende acrobatische breakdance-moves om vervolgens door te gaan in een hedendaagse dansfrase of te eindigen met een klassiek pirouetje. De virtuoze dansers laten zichzelf zien in helder uitgekristalliseerde karakters van Rosenfeld. En wanneer Thomas Bos een microfoon begint te beffen en de groep het ‘bier en tieten’-lied inzet is het schouwspel compleet. Op deze voorstelling zit humorgarantie. Ga ‘m zien.