De Gouden Struis 2015, de prijs voor de beste cultuurmarketingcampagne van het seizoen, is gewonnen door We Are Public. Het publieksplatform annex kortingspas kreeg de prijs voor zijn opstartcampagne, waarmee het in vijftig dagen 2.500 leden wist te werven. De prijs werd uitgereikt tijdens de Cultuurmarketing Awards in Utrecht. Hassina Bahar won de Cultuurmarketing Scriptieprijs voor haar scriptie De Museumkaart: Wat is deze waard?

We Are Public is een nieuwe vorm van cultuurlidmaatschap, waarbij leden voor een maandelijks bedrag van vijftien euro toegang krijgen tot een selectie van dertig culturele evenementen per maand. De jury (bestaande uit Stephan Fellinger, Joost Schrage, Ruben Israël, Dorothea van Rijnen en Ceciel Kockelmans) was enthousiast over de ledenwerfcampagne, waarmee het in een moeilijke tijd bestaansrecht heeft gecreëerd. ‘Het resultaat is een positief gelabeld platform, dat sectorbreed is, en ook het kwetsbare aanbod insluit. Dat aanbod bereikt nu een nieuw en groter publiek. Het collectieve element van We Are Public spreekt erg aan. De vakjury noemt We Are Public een positief en vernieuwend initiatief in cultuurland.’

De Gouden Struis werd ooit opgericht door het Bureau Promotie Podiumkunsten, maar is nu overgenomen door Cultuurmarketing. De Gouden Struis is vanaf dit jaar cultuurbreed: campagnes van zowel podiumkunsten als de museale- , literaire-, pop- en festivalsector kunnen meedoen. De overige genomineerden waren festival Le Guess Who?, Het Mauritshuis, Parktheater Eindhoven en TivoliVredenburg.

De prijs werd in ontvangst genomen door Leon Caren en Bas Morsch van We Are Public (foto). Er is geen geldbedrag verbonden aan De Gouden Struis.