De Belgische museumdirecteur Chris Dercon, momenteel directeur van het Tate Modern in Londen, volgt in 2017 Frank Castorf op als directeur van de Berliner Volksbühne. Afgelopen vrijdag maakte hij enkele van zijn plannen bekend, zoals zijn wens om een vijfkoppig internationaal kunstenaarsteam naar het theater te halen. 

Chris Dercon wil in de Volksbühne theater, dans, performance, concert, film, beeldende kunst en digitale cultuur onder één dak verzamelen. De vijf kunstenaars die vanaf zomer 2017 verbonden zullen zijn aan de Volksbühne zijn regisseur Susanne Kennedy, de Franse choreograaf Boris Charmatz en de Deense choreograaf Mette Ingvartsen. Het team wordt gecompleteerd met filmregisseur Romuald Karmaker en filmmaker en mediawetenschapper Alexander Kluge. Dramaturg Margietta Piekenbrock wordt programmadirecteur.

Het theater zal een huis blijven met een vast ensemble, eigen producties en repertoire. De alternatieve locatie Prater blijft behouden, daarnaast zal meerdere weken tot maanden per jaar een hangar in het voormalige vliegveld Tempelhof worden bespeeld. Vaste samenwerkingspartner wordt de Berlijnse bioscoop Babylon. Tot slot komt er een nieuw ‘digitaal podium’, de Terminal Plus, waar live producties worden uitgezonden die in de studio van de Volksbühne worden opgenomen.

Chris Dercon (56) volgt Frank Castorf op, die de Volksbühne al meer dan twintig jaar leidt. Dercon is sinds 2011 directeur van Tate Modern in Londen. Van 2003 tot 2011 was hij directeur van het modernekunstmuseum Haus der Kunst in München. Van 1996 tot 2002 was hij directeur van museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Eerder gaf hij in die stad leiding aan het centrum voor hedendaagse kunst Witte de With.

Voordat Dercon afgelopen vrijdag zijn plannen bekend maakte lieten sommige kunstenaars zich sceptisch uit over de komst van de museumdirecteur naar de Volksbühne van de omstreden Castorf. Onder anderen de Duitse theaterman Claus Peymann en het hoofd van de Berlijnse Staatsopera, Jürgen Flimm, zagen in Dercon een bedreiging voor de rijke traditie van het theaterhuis. Dercon zou alleen zijn aangesteld om het huis met populaire evenementen meer winst te laten maken, in plaats van om het experiment voort te zetten. Dercon zei daarover bij de bekendmaking van zijn plannen dat hij de afgelopen maanden een ‘crashcursus kritiek’ had gekregen.

Stemmen vóór Dercon roeren zich net zo goed in het debat. Zo verwachten medestanders van de Berlijnse burgemeester Michael Müller (die Dercons komst bekendmaakte) juist dat Dercon met zijn ruime ervaring en zijn vermogen om connecties te leggen tussen culturele disciplines van grote betekenis zal kunnen zijn voor de stad Berlijn en de verdere ontwikkeling van het theaterhuis.