Thijs van de Meeberg heeft zaterdagavond zowel de jury- als de publieksprijs van het VARA Leids Cabaret Festival gewonnen met zijn voorstelling Vleesgeworden, die hij ontwikkelde bij de Cabaretpoel. De jury noemde hem ‘een rascabaretier’ en ‘een geweldige theaterpersoonlijkheid’.

De jury zei over Van de Meeberg verder onder andere: ‘Hij heeft met zijn dozenmuur een fraai podiumbeeld te pakken, maakt soepel van het hele podium gebruik en zet mooi zijn slungelige lichaam in – onder meer door aan het begin onzichtbaar te blijven en daarna bijna naakt, met alleen een zwembroek aan, achter de muur van dozen op te komen. (…) Zijn spel, mimiek en timing zijn telkens raak. Bovendien is Thijs een geweldig improvisator.’

Thijs van de Meeberg studeerde in 2014 af aan de Koningstheateracademie in ‘s-Hertogenbosch en werkt sinds september 2013 bij de Cabaretpoel, een kweekvijver voor nieuw cabarettalent. Daar ontwikkelde hij samen met regisseurs Pieter Bouwman en Tim van der Sluijs (tevens medeoprichter van de Cabaretpoel) zijn afstudeervoorstelling Vleesgeworden, die hij vervolgens uitwerkte tot de versie die hij op het Leids Cabaret Festival speelde.

Het verhaal dat hij in zijn voorstelling vertelt noemt de jury ‘ijzersterk’ en ‘wie het programma vaker ziet, ontdekt steeds beter hoe ingenieus alle scènes als steentjes voor één bouwwerk fungeren. Er zitten goede, onverwachte plotwendingen in het programma en hij boort steeds nieuwe lagen in zijn thematiek aan.’     

Behalve Van de Meeberg brachten ook Tim Hartog en Nabil (volledige naam Nabil Aoulad Ayad) het tot de finale. Tim Hartog werd door de jury bestempeld als ‘een echte stand-upper, gezien zijn interactie met het publiek en de hoge dosis grappen’. Hij kreeg lof voor de kwetsbaarheid waarmee hij zich als cabaretier opstelde: ‘Tim onderzoekt wat er gebeurt wanneer de cabaretier niet een ontmaskeraar en afzeiker van het publiek is, maar een verlegen goedzak die expliciet aanmoediging en steun van zijn publiek vraagt.’

Over Nabil merkte de jury onder andere op: ‘Hoewel hij zich vooral als een geoefende stand-upper laat zien, is hij meer dan dat: een bekwaam pianist, een zanger die verbluffend realistisch Wes en Youssou N’Dour na kan doen, een knap imitator.’ De jury prees ook de serieuzer momenten in zijn voorstelling, waarin hij reflecteert op zichzelf en zijn volwassenwording, met in de finale enkele nieuwe, kwetsbare momenten over de dood van zijn vader.

Terugblikkend op het festival signaleerde de jury dat de nieuwe lichting cabaretiers veelvuldig (en vaak met nostalgie) terugkijkt op de eigen jeugd en dat de zoektocht naar individualiteit en zelfstandigheid (en de daarmee gepaard gaande onzekerheid) vaak centraal staat, terwijl een persoonlijke visie op de maatschappij of de politiek bij de meesten ontbreekt. ‘Natuurlijk, een cabaretier moet helemaal niks. Maar deze jury zou het interessant vinden als de nieuwe generatie cabaretiers nog duidelijker op zoek gaat naar haar plek in de wereld.’

De jury bestond dit jaar uit Laurens Ham (literatuurwetenschapper en essayist), Marijtje Pronk (programmeur Schouwburg Nijmegen), Pietie van Veen (programmeur Stadsschouwburg Haarlem) en Joop van Dijk (arrangeur van verschillende theaterprogramma’s). Het festival vond voor de zevenendertigste keer plaats.

De finalisten toeren tot en met 6 juni door het land.

Foto Thijs van de Meeberg: Martin Oudshoorn