Deelraadwethouder Jan-Bert Vroege opende dinsdag het Queering Puppets Festival, waarmee ook veertig jaar Pleintheater werd gevierd, precies de leeftijd van de wethouder. Met statements als ‘queering is iets dat je doet, meer dan iets dat je (niet) bent’ en ‘poppen zijn van zichzelf queer’ opende Cat Smits en Berith Danse het poppen- en objecttheaterprogramma, dat in het Pleintheater en Hotel Arena plaatsvindt tot en met 2 april.

Te gast zijn onder andere Daniel Hellmann aka ‘Soya The Cow’ uit Zwitserland, Humor y Vida uit Ecuador, Opposable Thumb Theatre uit Engeland, en het Magisch Theatertje, Cézanne Tegelberg en Studio Figur uit Nederland. The Paper Ensemble opende met een prachtige compositie, #17, waarin percussie, papier en een uiteindelijk ook enige electronica samen een langzaam opstijgende orkaan van rimpelingen en resonantie bouwen.

Het Pleintheater werd in 1983 opgericht in een voor sloop behouden stukje Amstelbrouwerij door een groep buurtbewoners. Berith Danse herinnerde in haar openingswoord ook aan de soms wrede geschiedenis van de buurt, die ‘in de wederopbouw na de oorlog voor een groot deel is verdoezeld. In de periode dat ik hier werk werd me deze geschiedenis pas echt duidelijk, door de struikelstenen en monumenten.’ Tegen de achtergrond van Joodse en koloniale geschiedenis wil Danse een klein en toegankelijke stepping stone zijn in het netwerk van podia in de hoofdstad.

Danse presenteerde ook de website van East&, het nieuwe pop-up cultuurhuis dat het Pleintheater samen met Framer Framed, Nowhere en de Rode Loper op School heeft geïnitieerd. ‘In plaats van stenen creëren wij een platform en presenteren een aantal keer per jaar programma’s op de pleinen in de buurt.’ Op de website van East& kan iedereen een account aanmaken en culturele activiteiten toevoegen.

Foto: The Paper Ensemble