Architectenbureau OMA dat wordt geleid door Rem Koolhaas heeft op 8 mei het ontwerp gepresenteerd voor het Marina Abramović Institute for the Preservation of Performance Art (MAI) in New York. Het MAI vestigt zich in een voormalig theater in de stad Hudson in de staat New York. Het MAI wordt een plek waar het werk van de performance artieste Marina Abramović wordt behouden en gedocumenteerd.

Abramović, geboren in 1946 in Belgrado, is tijdens de jaren zeventig in Nederland en daarbuiten bekend geworden om haar gebruik van performance kunst binnen de visual arts. In 2007 heeft zij een oud theater in Hudson gekocht en OMA benaderd om het te verbouwen tot een gebouw waarin haar werk gedocumenteerd kan worden en dat tegelijkertijd kan fungeren als levend archief. Abramović: ‘Het MAI heeft als doel de intellectuele en spirituele erfenis van performance art uit de jaren ’70 te behouden en te beschermen. Het nieuwe instituut is een hommage aan tijdgebonden en immateriële kunst.’

Daarnaast wil  Abramović kunstenaars een plek bieden waar zij zich kunnen laten inspireren en kunnen experimenteren met nieuwe vormen van performance kunst. OMA ziet in de bouw een uitdaging omdat het gebouw zodanig in elkaar moet zitten dat men lange voorstellingen zou kunnen zien, lengte is een van de kenmerken van veel van Abramović’ voorstellingen. OMA zal een nieuwe typologie ontwikkelen voor meubels, licht en andere elementen om een specifieke ruimte te creëren waarin toeschouwers de lange werken kunnen zien.

Op 22, 23 en 24 juni is er in Carré tijdens het Holland Festival een voorstelling te zien van de Amerikaanse regisseur Robert Wilson over het leven van Abramović. In een serie tableaus brengt Wilson de biografie van Abramović op toneel. Abramović zelf neemt de rol van haar eigen moeder op zich. Dinsdag 19 juni gaat de documentaire The artist is present in première in filmmuseum EYE. De documentaire gaat over de aanloop van Abramović’ exhibitie over performance art in het Museum of Modern Art in New York City in 2010.