Linda de Mol is de bekendste actrice van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van de Hendrik Beerda Brand Consultancy naar de ‘sterkste cultuurmerken’.

Met Rutger Hauer en Monique van der Ven vormt De Mol de top 3 in de categorie ‘acteurs’, die overigens wordt gedomineerd door televisiebekendheden. Halina Reijn, Pierre Bokma en Gijs Scholten van Aschat zijn de hekkensluiters op plaats 22, 23 en 24.

Verder staat voor het eerst in vier jaar weer een theatergezelschap in de top 150 van sterkste cultuurmerken. Toneelgroep Amsterdam heeft een plaats veroverd in de tweejaarlijkse lijst. Het Nationale Toneel en Toneelgroep de Appel vielen net buiten de lijst. De dansgezelschappen zijn beter vertegenwoordigd: behalve Het Nationale Ballet, Scapino Ballet en het Nederlands Dans Theater heeft ook Introdans, als nieuwkomer, een plek in de lijst bemachtigd.

Andere nieuwkomers zijn te vinden in de categorie ‘podia’: het DeLaMar theater, dat ondanks zijn eenjarig bestaan al een sterk merk blijkt, en De Kleine Komedie, die veel publiciteit genereerde met een verbouwing en heropening. Carré is echter het bekendste theaterpodium en staat, na Ahoy en de Heineken Music Hall, op een derde plek. Ook het Rotterdamse Luxor Theater en de Stadsschouwburg Amsterdam blijven het DeLaMar en De Kleine Komedie voor in de ‘podium’-categorie.

Van de acht festivals in de lijst, hebben drie specifiek betrekking op de podiumkunsten. Na Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands staat de Uitmarkt Amsterdam op plaats 4. Verder staan Oerol en de Parade in de top 150.