De 66ste editie van het Holland Festival heeft in 26 dagen 112 voorstellingen getoond. Het festival programmeerde als gevolg van de overheidsbezuinigingen veertien voorstellingen minder dan in 2012 en trok ruim 69.500 bezoekers. Met een gemiddelde zaalbezetting van 82 procent trok het festival vollere zalen dan in vorige edities.  

Het festival richtte de focus dit jaar op opera en muziektheater, wat succesvol bleek met Luca Francesconi’s Quartett in de productie van de Scala uit Milaan en When the mountain changed its clothing van Heiner Goebbels waarin een Sloveens meisjeskoor de harten van het publiek wist te stelen. Jan Fabres Tragedy of friendship kon weinig waardering wegdragen, terwijl Marktplaats 76 van Jan Lauwers’ Needcompany tot verontwaardiging leidde en door de pers unaniem werd weggeschreven.

In het toneelprogramma was The wild duck van de Australische regisseur Simon Stone de uitschieter, de Congolese Dieudonné Niangouna slaagde er met Shéda niet in het publiek voor zich te winnenHet festival boekte succes met Hans was Heiri van het Zwitserse circustheatergezelschap Zimmermann & de Perrot, dat veel ouders met hun kinderen naar Carré trok. Ook de installatie met tableaux vivants over het Europees koloniaal verleden Exhibit B van Brett Bailey trokken veel nieuw en jong publiek naar het festival.

Het SNS REAAL Fonds verbindt zich als hoofdbegunstiger ook aan het Holland Festival voor de editie van 2014 met de intentie dit te continueren in 2015 en 2016, met als voorwaarde dat het ingezette beleid van publieksverbreding en -verjonging wordt voortgezet.

De 67ste editie zal de laatste zijn onder leiding van Pierre Audi, morgen zal zijn opvolger worden bekendgemaakt.

Foto Quartett: Rudi Amisano