In zijn woonplaats Amsterdam is gisteren fotograaf Kors van Bennekom overleden. Dit heeft zijn familie bekend gemaakt. Van Bennekom was een van de meest beeldbepalende fotografen voor het toneel en de dans van de jaren ’70 en ’80. Als autodidact begon hij als fotojournalist bij het communistische dagblad De Waarheid, waar hij schaduwzijden van de naoorlogse wederopbouwperiode fotografeerde.

In 1966 richtte Kors van Bennekom samen met Martin van Duynhoven de Uitkrant voor Amsterdammers op en ruim 25 jaar maakte hij voor dat blad de foto’s. Hij ontwikkelde een eigen, dynamische beeldtaal waarin beweging een belangrijke rol speelde. Hij werd huisfotograaf van talloze toneelgezelschappen, waaronder Het Publiekstheater en Toneelgroep Centrum. Hij fotografeerde het Concertgebouworkest, NedPhO en tal van andere muziekgezelschappen en ensembles, maar werkte ook voor verschillende vrije theaterproducenten, zoals voor Joop van den Ende Theaterproducties. Een deel van dit werk is in 1993 gepubliceerd in het fotoboek Twee planken en een hartstocht – 35 Jaar theaterfotografie

Van Bennekom was zeer actief in de strijd om de erkenning van de fotografie als kunst. Als voorzitter van de beroepsvereniging GKf streed hij voor het auteursrecht en het verbeteren van de inkomenspositie van fotografen. In 2002 ontving Van Bennekom de Frans Banninck Cocq penning van de Gemeente Amsterdam wegens zijn grote verdiensten. Zijn archief is ondergebracht bij het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.
Kors van Bennekom is 83 jaar geworden.

Foto Gees Linnebank en John Kraaykamp sr. in een scène uit De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui van Brecht bij het Publiekstheater, Amsterdam 1983: Kors van Bennekom