De langverwachte, en gevreesde, besluiten van het Fonds Podiumkunsten zijn tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor van het fonds bekendgemaakt door fondsdirecteur George Lawson, die eerder al liet weten dat het beperkte budget dat het fonds ter beschikking kreeg – van 39,5 miljoen naar 24,5 miljoen euro – zou leiden tot een slagveld. Niet alleen werd een beroep op het fonds gedaan door instellingen die al eerder subsidie mochten ontvangen, ook instellingen die de vorige keer een vierjarige subsidie kregen vanuit de Rijksverdeling moesten zich nu tot het fonds wenden, waardoor de spoeling nog dunner werd.

Het aantal instellingen dat het fonds meerjarig kan honoreren loopt terug van 118 naar 80, bijna het dubbele van dit aantal heeft een positieve beoordeling gekregen maar is onder de zaaglijn geplaatst, wat inhoudt dat er alleen subsidie kan worden verstrekt als er extra budget beschikbaar komt. In elke categorie heeft één instelling het budget gekregen dat resteerde nadat de hoger geplaatste aanvragen waren gehonoreerd.

Er werden 203 aanvragen ingediend, voor een totaalbedrag van 53,2 miljoen euro. Daarvan hebben er 153 een positief advies gekregen, maar zijn er slechts 80 gehonoreerd: 17 nieuwe instellingen, 15 instellingen afkomstig uit de huidige Basisinfrastructuur, 48 instellingen die al subsidie ontvangen van het fonds, terwijl 70 instellingen niet terugkeren. 

THEATER

Van de 69 aanvragen in de categorie Theater zijn 39 aanvragen afgewezen of onder de zaaglijn geplaatst, dertig aanvragen werden gehonoreerd.

In de categorie theater is er geen subsidie voor Afslag Eindhoven, Caspar Rapak, De Brandstichting, Karina Holla, Eigen Werk Theaterproductie, Fred Delfgaauw, Kassys, Keesen & Co, Discordia, MC Producties, DNA, het NUT, Nieuw West, Teatro Munganga, Lange Mannen, Lunatics, Theater EA, Theater Nomade, Aluin en De Voortzetting (van Art&Pro).

Onder de zaaglijn (positief advies maar geen budget) vallen De Appel, Bambie, ’t Barre Land, Beumer&Drost, Carver, Edit Kaldor, De Federatie, Firma Mes, Likeminds, Nachtgasten, OMSK, OT, Productiehuis Brabant, The Glasshouse, Rast, Suburbia, Thibaud Delpeut, Het Toneel Speelt en Het Volk.

Wel subsidie gaat naar BonteHond, Dood Paard, Dries Verhoeven, Feikes Huis, Female Economy, Rieks Swarte, Golden Palace, Hoge Fronten, Hotel Modern, Het Houten Huis, Laura van Dolron, Jakop Ahlbom, Matzer, Mugmetdegoudentand, Orkater (resterende subsidie), PeerGroup, Schweigman&, Theater Bellevue, Gnaffel, Theater Terra, Theater Zeelandia, Toneelschuur Producties, Trouble Man, Ulrike Quade, Unieke Zaken, Via Rudolphi, Vis à Vis, De Warme Winkel, Wunderbaum en ZEP.

DANS

Bij de dans is geen subsidie toegekend aan De Dansers, Dansgroep Amsterdam en Het Internationaal Danstheater.

Onder de zaaglijn vallen Dance Works Rotterdam, Plan-D en Vloeistof.

Subsidie is toegekend aan Club Guy and Roni, Conny Janssen Danst, Danstheater Aya (resterende subsidie), Emio Greco|PC, ISH, Korzo, LeineRoebana, Meekers, Project Sally, Nicole Beutler, De Stilte, T.R.A.S.H., Veemtheater en Ward/Ward.

MUZIEKTHEATER

Geen subsidie is toegekend aan DeltaDua, Hollands Diep en Vrije Val. Onder de zaaglijn vallen Flint, Het Geluid, Holland Opera, M-Lab, Opera Spanga, Paradiso Melkweg Producties, Rosa ensemble en Sonnevanck.

Subsidie is toegekend aan Orkater, Pips:lab (resterende subsidie), Tafel van Vijf, De Veenfabriek, VocaalLAB en Het Volksoperahuis.

FESTIVALS

Bij de festivals vallen onder de zaaglijn: Amsterdam Dance Event, Festival Cement, Circo Circolo, De Internationale Keuze, ITs Festival, Nederlandse Dansdagen en Theaterfestival Boulevard.

Subsidie is toegekend aan Julidans, Nederlands Theater Festival, Musica Sacra, Noorderzon, Oerol, Operadagen Rotterdam (resterende subsidie), SPRING festival Utrecht en Tweetakt.

MUZIEK

In de categorie Muziek is onder andere subsidie toegekend aan De Kift en Oorkaan.

In een toelichting liet Lawson weten het ‘als een nederlaag te beschouwen dat zestig procent van de thans gesubsidieerde instellingen niet terugkeert. Ook de pluriformiteit heeft behoorlijk aan schakering ingeboet; de verf is wel heel dun geworden.’ Het fonds heeft bij zijn beslissingen rekening gehouden met het ‘zoveel mogelijk op niveau houden van talentontwikkeling, en het toekennen van plekken waarin de Basisinfrastructuur en het commerciële circuit niet voorzien’, zoals locatietheater, bewegingstheater/mime,  beeldend, poppen-/objecttheater en sociaal-artistiek theater/community art.

Lawson zei geen idee te hebben waar het geld voor de onder de zaaglijn geplaatste instellingen vandaan moet komen. Er zijn daarover met de staatssecretaris of het ministerie geen afspraken gemaakt. Gehoopt moet worden dat na de verkiezingen een nieuwe Kamer de door een aantal partijen in hun verkiezingsprogramma’s toegezegde reparatie gestand doen en tijdens de parlementaire behandeling van de cultuurnota extra bedragen beschikbaar stellen.

(foto: Keesen & Co, foto Ben van Duin)