Het thema van de zeventigste editie van het Holland Festival is ‘democratie’. Het jaarlijkse internationale podiumkunstenfestival programmeert tien voorstellingen waarin kunstenaars de kwesties van westerse democratische landen onderzoeken.

Artistiek directeur Ruth MacKenzie benadrukte tijdens de programmapresentatie van het festival de relevantie van het thema. Ze benoemde het aantreden van Trump en de aankomende verkiezingen in zowel Duitsland, Nederland als Frankrijk. ‘Democratie’ bouwt tevens voort op het thema van 2016, ‘Edges of Europe’. Daarin was veel aandacht voor de rafelranden van Europa en de vluchtelingen die er een veilig thuis zoeken.

Op het programma in juni staat onder meer de theatervoorstelling La Democrazia in America, waarin Romeo Castellucci terug gaat naar de jonge, ontluikende Amerikaanse democratie. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. FLEXN van Peter Sellars en Reggie (Regg Roc) Gray toont het perspectief van een gemeenschap die zich uitgesloten voelt van het democratische proces. Thomas Bellinck richt zich op de vluchtelingenkwestie in Simple as ABC #2: Keep Calm & Validate. Het National Theatre uit Londen onderzoekt de staat van de natie in My Country. De Nederlandse Marien Jongewaard regisseert de compositie The Naked Shit Songs van Huba de Graaff.

The Nation
Eric de Vroedt laat op het festival de eerste drie delen van The Nation als marathon in premiere gaan. Bij het Nationale Theater werkt De Vroedt aan een groots opgezette ’theaterthriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving’. Rondom de verdwijning van een elfjarig jongetje uit de Haagse Schilderswijk brengt hij achtereenvolgens verschillende groepen (politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, gutmenschen, journalisten) als verdachten in beeld. Het project krijgt zowel vorm in een Netflixachtige zesdelige theaterserie, locatieprojecten in Den Haag, een VR-component en een treitervlogger (Saman Amini). ‘Een gigantisch project’, aldus De Vroedt, ‘een soort Mightysociety in 1 jaar’.

Beleidsmatig laat het Holland Festival zijn democratische kant zien met onder meer een nieuwe Proms (voor 10 euro), de traditionele operavertoning in het park (Salome in Park Frankendael) en installatiekunst in de openbare ruimte. Theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven maakt zo Phobiarama, ‘een excursie door onze hedendaagse angstcultuur’ op het Mercatorplein in Amsterdam-West.

Terugblik
Voor de zeventigste editie van het Holland Festival zijn enkele kunstenaars die het ‘verleden van het Holland Festival hebben gekleurd’ teruggevraagd, zoals Romeo Castellucci en Alain Platel. Ook van drie oud-directeuren van het festival staat werk op het programma. Op de avond ‘Het weeshuis van het Holland Festival’ wordt Jan van Vlijmens compositie Serie per sei strumenti (1960) heropgevoerd. Het festival opent met Claudio Monteverdi’s Mariavespers in regie van Pierre Audi bij De Nationale Opera. Ivo van Hove regisseert bij hetzelfde gezelschap Richard Strauss’ Salome. Bij zijn eigen Toneelgroep Amsterdam en The Barbican regisseert Van Hove Visconti’s misdaadklassieker Obsession, met Jude Law naast Halina Reijn en Gijs Scholten van Aschat.

In het muziekprogramma ligt de nadruk op componist George Crumb en op eigentijdse muziek uit Indonesië. In totaal presenteert het Holland Festival in het hoofdprogramma 50 producties. Het festival duurt van 3 tot en met 25 juni 2017.

Foto La democrazia in America: Socìetas